کد مطلب: 14514 | زمان انتشار: ۱۴:۱۶:۰۷ - سه شنبه ۴ ارد ۱۳۹۷ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 145 | |

کم خونی در مردان را جدی بگیرید..!

کم خونی در مردان را جدی بگیرید..!

از مهم ترین علائم و نشانه های کم خونی می توان به احساس خستگی و کسالت، بی حالی، افسردگی و بی قراری، ریزش موهای سر، رنگ پریدگی، ایجاد مشکلات تنفسی، ضعیف شدن تمرکز، طپش قلب، احساس سردی و سرد شدن دست ها و پاها، خشک شدن دهان و زبان، وزوز کردن گوش ها، احساس درد در قفسه سینه، سردرد شدن، کاهش یافتن حس چشایی، مشکل در بلع غذا، سندروم پای بی قرار (فرد مبتلا احساس سوزش، گزگز، درد و مورمور شدن در پای خود کرده و به ناچار پا را تکان می دهد.)، شکننده شدن، پوسته پوسته شدن و قاشقی شدن ناخن ها اشاره کرد.

شیوع سرطان روده بزرگ (کولون) چهارمین سرطان شایع در مردان ایرانی است. مراحل اولیه این سرطان با علایمی از جمله کم خونی و خستگی همراه است که با دانستن آنها می توان این بیماری را شکست داد.

ممکن است علایم اولیه سرطان روده بزرگ با بیماری هایی مانند هموروئید، کولیت اولسراتیو (نوعی بیماری التهابی روده)، زخم یا بیماری کرون (یکی دیگر از بیماری های التهابی روده) مشترک باشد. به هرحال مشاهده چنین علایمی باید جدی گرفته شود.

معمولا علایم سرطان روده بزرگ در مردان دیرتر ظاهر می شود و بیمار زمانی از شرایط خود مطلع می شود که بیماری پیشرفت کرده است. علایم اولیه زمانی مشاهده می شود که بیماری به دیواره روده نفوذ می کند و معمولا منجر به خونریزی می شود. گاهی اوقات خونریزی نیز با چشم تشخیص داده نمی شود و حتما باید در آزمایش های مدفوعی تحت میکروسکوپ تشخیص داده شود. زمانی که سرطان گسترش می یابد، توسط گره های لنفی می تواند باعث متاستاز در مغز، کبد و ریه شود.

براساس نتایج گزارش ثبت سرطان مبتنی بر جمعیت ایران، بروز سالانه سرطان معده با ۲۱٫۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر، سرطان پوست با ۲۰٫۵ در ۱۰۰ هزار نفر، سرطان پروستات با ۱۸٫۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر، روده بزرگ، با ۱۶٫۵ مورد در ۱۰۰ هزار نفر و سرطان مثانه با ۱۴٫۳ در ۱۰۰ هزار نفر در سال شایع ترین سرطان ها در میان مردان ایرانی هستند.

سابقه خانوادگی، ابتلا به پولیپ، رژیم غذایی کم فیبر، چاقی و اضافه وزن، کم تحرکی، دیابت، سیگار و مصرف چربی از جمله مهمترین عوامل خطر این عارضه هستند. در ادامه مهمترین نشانه های سرطان روده ذکر شده است.

-وجود خون در مدفوع

وجود خون در مدفوع مهمترین نشانه بیماری است، ولی همان طور که گفته شد می تواند قابل مشاهده نباشد و نیازمند بررسی آزمایشگاهی است. مشاهده خون در لباس زیر را جدی بگیرید.

-تغییر در اجابت مزاج

مشکلات روده ای گاه به گاه و با توجه به نوع تغذیه بسیار عادیست؛ اما بی نظمی ها مداوم می تواند نشانه بیماری باشد. سرطان کولون بر تمام روده تاثیر می گذارد، ولی سرطان رکتال معمولا بخش پایینی روده را تحت تاثیر قرار می دهد. معمولا سرطان بخش پایینی روده با اسهال مکرر، یبوست یا بی اختیاری مدفوع همراه است.

مراحل اولیه سرطان روده بزرگ با علایمی از جمله کم خونی و خستگی همراه است

-خستگی بیش از حد

خستگی علایم متفاوتی دارد، ولی در عین حال می تواند نشانه خیلی از امراض باشد. اگر با مشکلاتی مانند بی خوابی، احساس افسردگی و کمبود انرژی و خستگی مزمن مواجهید، مراجعه به پزشک توصیه می شود.

-کم خونی بی دلیل

کم خونی یکی از مهمترین دلایل خستگی است؛ ولی این امر در مردان نسبتا غیر معمول است. پس در صورت کم خونی و خستگی مداوم مراجعه به پزشک ضروری است.

-کاهش وزن سریع و بی دلیل

کاهش وزن بی دلیل نشانه خوبی نیست و در هر صورت باید بررسی شود.

-انسداد روده

در صورت رشد تومور، دفع مدفوع با مشکل مواجه می شود و گاهی می تواند منجر به انسداد کامل روده شود. درد شدید شکم یکی از مهمترین علایم این حالت است. معمولا دفع دردناک نیز در این حالت دیده می شود. کاهش قطر مدفوع نیز یکی از شایع ترین علامت های انسداد روده است.

علاوه برموارد مذکور، اسهال، یبوست، بی اختیاری مدفوع، کاهش حجم مدفوع،‌ عدم احساس تخلیه کامل، تیرگی مدفوع، ایجاد نفخ مداوم، ضعف، کاهش اشتها، تنگی نفس، حالت تهوع، استفراغ، عفونت های ادراری مداوم، افزایش سایز کبد، زرد شدن پوست، تورم غدد لنفاوی و درد شکم، باسن یا پا علایمی هستند که باید جدی گرفته شوند.

روده بزرگ آخرین بخش از سیستم گوارشی است. در این بخش از روده، آب و نمک ضایعات غذا خارج می شوند و ضایعات آماده دفع می شوند. سرطان روده بزرگ از رشد غیر قابل کنترل سلول ها ناشی می شود. معمولا اولین مرحله سرطان روده بزرگ، ایجاد تومورهای کوچک به نام پولیپ های آدنوماتوز است که در دیواره داخلی روده بزرگ تشکیل می شوند. ممکن است این پولیپ ها به سرطان بدخیم تبدیل شوند. سرطان روده سومین سرطان شایع در جهان و دومین علت مرگ ناشی از سرطان در آمریکاست.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر