کد مطلب: 14941 | زمان انتشار: ۱۴:۰۲:۱۵ - سه شنبه ۲۳ مرد ۱۳۹۷ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 226 | |

چطور می توان ادویه ی اصل را از تقلبی تشخیص داد؟

چطور می توان ادویه ی اصل را از تقلبی تشخیص داد؟

این مشکل حتی در کشورهای تولید کننده هم ممکن است به وجود بیاید. ما به شما یاد می دهیم که چگونه کیفیت ادویه جاتی که می خرید را تشخیص دهید.ادویه جات تنوع زیادی دارند و متاسفانه در میان آن ها ادویه جات تقلبی و بی کیفیت هم یافت می شود که باعث می شود هنگام خرید به اشتباه بیفتیم.

ادویه اصل و تقلبی را چگونه تشخیص دهیم؟

تشخصی دارچین تقلبی

دارچین کاسیا اغلب به جای دارچین اصل فروخته می شود. این دو شباهت زیادی به هم دارند اما کاسیا عطر ضعیف تری نسبت به دارچین اصل دارد. به علاوه چوب کاسیا ضخیم تر و زبرتر است و از یک طرف پیچ خورده است. اصل و فرع بودن دارچین آسیاب شده را خیلی راحت می توان تشخیص داد. اگر چند قطره ید به دارچین کاسیا اضافه کنید به رنگ آبی تغییر رنگ می دهد.

تشخیص فلفل تقلبی

فلفل سیاه اصل وقتی آسیاب می شود به قطعات درشتی تبدیل می شود و کمی هم چرب است. اما فلفل بی کیفیت بیش از حد خشک است و هنگام آسیاب بیش از حد ریز می شود. فلفل سیاه اصل وقتی آسیاب می شود به قطعات درشتی تبدیل می شود و کمی هم چرب است. اما فلفل بی کیفیت بیش از حد خشک است و هنگام آسیاب بیش از حد ریز می شود.

تشخیص زنجبیل تقلبی

ریشه گیاه زنجبیل باید صاف، سخت و بدون چروک باشد و پوست بسیار نازکی داشته باشد. اگر زنجبیل چروکیده باشد کهنه است. واقعیت این است که اگر زنجبیل بیش از حد رشد کند داخل آن نخ های درشتی ایجاد می شود.

تشخیص زردچوبه تقلبی

آرد رنگی عطر داده شده را می توان به جای پودر زردچوبه جا زد. به راحتی می توان زردچوبه اصل و تقلبی را از هم تشخیص داد. پودر را در آب حل کنید اگر زردچوبه اصل باشد روی سطح آب لکه های سفید ایجاد نمی شود. ریشه زردچوبه کاملا زرد یا نارنجی است. پوست آن نازک و نباید نرم یا چروکیده باشد.

تشخیص بادیان ستاره ای تقلبی

عطر بادیان ستاره ای شباهت زیادی به بادیان دارد و رنگ آن قهوه ای متمایل به قرمز است. بادیان اصل ۸ گلبرگ با دانه های براق دارد و با ضربه زدن مایع چربی از آن خارج می شود. اگر بیش از حد تیره یا شکننده باشند کهنه هستند.

تشخیص هل تقلبی

دانه های هل باید درشت و رنگ آن ها سبز زیتونی باشد. اگر رنگ آن سبز روشن باشد ممکن است به آن رنگ مصنوعی زده باشند. اگر رنگ آن متمایل به زرد باشد یا اشتباه خشک شده و یا کهنه هستند.

تشخیص جوز هندی تقلبی

جوز هندی واقعی بزرگ، بیضی شکل و داخل آن پر از شیار است. گاهی اوقات نوعی گیاه وحشی مشابه جوز هندی جایگزین آن به فروش می رسانند که شکل کشیده تری دارد و داخل آن شیارهای کمتری دیده می شود.

تشخیص میخک تقلبی

میخک های با کیفیت قهوه ای رنگ و سر آن کمی روشن تر است. اگر میخک را بشکنید کمی روغن پس می دهد. این گیاه بوی تند و طعم تلخی دارد. برای امتحان کردن تازگی میخک ها آن ها را داخل آب بیندازید. میخک های تازه عمودی در آب شناور می شوند اما میخک های کهنه کاملا روی سطح آب شناور می شوند.

تشخیص وانیل تقلبی

چوب وانیل سال ها بوی خود را حفظ می کند. چوب وانیل با کیفیت رنگ شکلاتی دارد، انعطاف پذیر است و انتهای آن کمی حالت پیچ خورده دارد و اندازه آن ۱۵ الی ۲۵ سانتیمتر است.

تشخیص زعفران تقلبی

زعفران طبیعی بسیار گران قیمت است. البته گاهی ممکن است پول زیادی بدهید اما چیزی که خریده اید زعفران نباشد بلکه یک زعفران تقلبی ساخته شده از زردچوبه، گل زعفران یا خشک شده ریشه چغندر باشد. زعفران اصل و با کیفیت در یک اندازه هستند و خرده ریزه ندارند. زعفران اصل به مدت ۱۵ دقیقه رنگ آب را تغیر می دهد.

زعفران اصل و با کیفیت در یک اندازه هستند و خرده ریزه ندارند

نکته : هنگام خرید ادویه به جای پودر خود اصل ادویه را بخرید نه نوع پودری آن.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر