کد مطلب: 3708 | زمان انتشار: ۱۷:۲۰:۳۷ - چهارشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 559 | |

چرا باید‌ ویتامین ‌C بخوریم؟

چرا باید ویتامینc بخوریم؟

تقریبا همه حیوانات و گیاهان می‌توانند ویتامین C یا اسید اسکوربیک موردنیاز بدنشان را بسازند. در این میان پرندگان و ماهی‌ها استثنا هستند؛ چراکه آنزیم مورد نیاز برای ساخته شدن این ویتامین در بدن این گروه از موجودات زنده وجود ندارد. علاوه بر این ، تعداد انگشت‌شماری از پستانداران مانند خوک‌ها، خفاش‌ها و انسان نیز توانایی ساختن ویتامین C را ندارند.

بسیاری از متخصصان و دانشمندان بر این باورند جهش هایی که در ایجاد این تغییرات و وجود نداشتن آنزیم مورد نیاز برای ساخته شدن این ویتامین در بدن نقش اساسی را به عهده دارد، حدود ۲۵ میلیون سال پیش اتفاق افتاده است. گروهی از متخصصان نیز بر این باورند اجداد و پیشینیان انسان برنامه غذایی غنی از ویتامین C داشته اند و این برنامه غذایی موجب شده بود آنها بتوانند بدون نیاز به تولید اسید اسکوربیک در بدن از طریق مواد غذایی که می خورند نیاز به این ویتامین را تامین کنند.

جالب است بدانید گروه دیگری از متخصصان که در زمینه علم ژنتیک تحقیق می کنند، به این نتیجه رسیده اند از دست دادن توانایی انسان ها برای تولید ویتامین C مورد نیاز بدن، با گذشت زمان نقش مهمی در تغییر فیزیولوژی بدن انسان داشته است و در حقیقت از دست دادن این توانایی این فرصت را برای ایجاد جهش های مختلف ژنتیکی فراهم می کند که می تواند در بهبود وضع زندگی انسان تاثیرگذار یا زمینه ساز ابتلا به بیماری های مختلف باشد. ویتامین C مانع آسیب دیدگی DNA می شود، بنابراین تولید نشدن این ویتامین در بدن احتمال ایجاد جهش های ژنتیکی را افزایش می دهد. اگر در برنامه غذایی ما انسان ها اثری از گوشت، سبزیجات برگ سبز یا مرکبات وجود نداشته باشد، بدن نمی تواند ویتامین Cمورد نیازش را تامین کند. بدون وجود این ویتامین، در بدن کلاژن ساخته نمی شود و به این ترتیب در اثر کمبود کلاژن که به عنوان نوعی بافت ارتباطی یا هم بند عمل می کند، دیواره رگ های خونی پاره شده و حتی دندان ها نیز خودبه خود سست شده و می افتد. بنابراین برای حفظ سلامت و تضمین انسجام بافت های مختلف بدن از رگ های خونی تا دندان ها و بافت استخوانی، وجود ویتامین C در بدن ضروری است.

حتما پرسش های فراوانی ذهن شما را نیز آزار می دهد. آنها را با ما در میان بگذارید.

منبع:جام جم



ارسال نظر



لوگو اسپانسر