کد مطلب: 10399 | زمان انتشار: ۵:۴۲:۲۶ - چهارشنبه ۱۶ ارد ۱۳۹۴ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 413 | |

مهارت های برقرار کردن رابطه موفق و سالم

مهارت های برقرار کردن رابطه موفق و سالم

شکست عشقی آدم را با خودش، عواطفش، فکرهایش و واقعیت آن چه که هست رو به رو می کند که این امر هم می تواند فرد را افسرده کند و هم او را بسازد و از سویی به فرد این توانایی را می دهد تا مشکل های وجودی را حداقل با خودش حل کند و خودخواهی همیشگی اش را کنار بگذارد و به این باور برسد که هنوز لازم است از تجربیات دیگران بیاموزد و مهارت های برقرار کردن رابطه موفق و سالم را آموزش ببیند.

همیشه جدایی و پایان یک رابطه، آسیب های فراوانی دارد چرا که معمولا با از هم پاشیدن هر رابطه ای، اعتماد به نفس و آرامش طرفین به خطر می افتد. اما نگذارید همیشه بازنده باشید. هدف زندگی و معیارهای مهم ترین انتخاب زندگی تان یعنی ازدواج را مرور و تصحیح کنید تا تجربه تلخی که قبلا داشته اید تکرار نشود.

رابطه شکست خورده تان را بررسی کنید
توجه به گذشته خود و تاثیر آن بر شکل گیری زندگی آینده، نخستین گام های آمادگی برای ازدواج است. بنابراین اگر خواهان برقراری رابطه‌ای سالم و صحیح هستید اجازه ندهید خاطرات منفی گذشته، آینده شما را نیز به خطر بیندازد. رابطه شکست خورده خود را از آغاز تا پایان بررسی کنید و با صداقت کامل تمام اتفاقاتی را که در نهایت به تخریب این رابطه منجر شده است مرور کنید.

 

احساس خشم و غم تان را سرکوب نکنید
در تنهایی و در نهایت راستی و درستی سهم خود را در سه بعد رفتاری، احساسی و فکری در نابودی این رابطه ارزیابی کنید. خصوصا شروع رابطه را که آیا تحت نظر خانواده و با حفظ ارزش های جامعه و ملاک های مشخص و دقیق بوده است یا خیر؟ آیا تنها یک رابطه سراسر احساسی بوده است؟ برای رابطه از دست رفته، یک بار برای همیشه عزاداری کنید و از سرکوب احساس خشم و غم ناشی از رابطه قبلی خودداری کنید. همچنین احساسات تان را با صحبت با فردی امین و آگاه بیرون بریزید و بروز دهید تا بتوانید دوباره رابطه ای سالم و صحیح با فرد دیگری برقرار کنید و برای ازدواج آماده شوید.

ملاک های قبلی تان برای ازدواج را منطقی‌تر کنید
روی ملاک های قبلی خود برای ازدواج مروری جدی داشته باشید و تلاش کنید این بار ملاک های منطقی‌تر و عاقلانه تری در انتخاب خود داشته باشید. این که تمام ذهن شما درگیر آدمی است که شما را ترک کرده و در ذهن تان با او زندگی می کنید، او را محاکمه می‌کنید و در واقع مدام خود را آزار می دهید، رفتار عاقلانه ای به نظر نمی آید. بهتر است نسبت به خودتان آگاه باشید و در زمان حال زندگی کنید و با مدیریت ذهن تان اجازه ندهید افکار شما مدام در گذشته سیر کند یا با ترس‌های آینده درگیر باشد. دیدتان را وسیع کنید چراکه شما هنوز فرصت های زیادی برای ازدواج و تشکیل زندگی دارید.

انسان ها با هم متفاوت هستند
شکست عشقی تان را به عنوان یک فرصت خودشناسی در نظر بگیرید و خود را قربانی افکار آزاردهنده تان نکنید. همچنین اجازه ندهید فرصت ها از دست برود. برای رهایی کامل از آن چه در گذشته برای شما اتفاق افتاده، به سراغ کارهایی بروید که مدت هاست انجام نداده اید و انجام آن ها می تواند حس های جدید و خوبی را در شما ایجاد کند، نفرت و کینه را از شما دور کند، نگاه تان را به آدم ها عوض کند و به این باور برساند که انسان ها با هم متفاوت هستند.

مراقب وابستگی احساسی مجدد باشید
اگر تصمیم گرفتید به فرد دیگری برای ازدواج بیندیشید با توکل بر خدا و طلب یاری از او، برای جلوگیری از آسیب مجدد و پیشگیری از وابستگی، از همان ابتدا هر روز و هر ساعت با هم صحبت نکنید و اجازه دهید شناخت تان جلوتر از احساس تان حرکت کند. با این حال و زیر سایه نظارت خانواده ها با بیشتر شدن شناخت، کم کم احساسات را وارد رابطه تان کنید و تصمیم نهایی را برای ازدواج تان بگیرید.

حمایت خانوادگی- اجتماعی بگیرید
برای شاد زیستن، قرار داشتن در یک شبکه روابط دوستانه در تمام طول زندگی، ضروری است. این امر هنگام سپری کردن شکست عاطفی اهمیتی مضاعف می یابد. شما نیاز دارید ماجرای شکست عاطفی تان را برای کسانی که به آن ها اعتماد دارید بازگو کنید. احساس این که “کسی هست که بداند من چه مشکلی دارم” در بسیاری از لحظات سخت احساس ارزشمندی است. اگر شما احساس می کنید کسی را ندارید که مشکل را برای وی بازگو کنید، از کمک مشاور حضوری یا مشاوره تلفنی استفاده کنید. فراموش نکنید که بخش زیادی از فشار روانی از راه صحبت کردن و گفت و گو تخلیه می شود.

 

سلامت جسمانی تان را حفظ کنید
افرادی که در شرایط پرفشار روانی هستند رفتارهای بهداشتی و منجر به حفظ سلامت را ترک می کنند و گاه به رفتارهای تهدید کننده سلامت همچون مصرف سیگار، پرخوری و… رو می آورند. رفتارهای حافظ سلامت همچون رعایت بهداشت شخصی، ورزش، پیاده روی و… دو اثر درازمدت و کوتاه مدت دارند؛ اثر دراز مدت آن که طبیعتا حفظ سلامت است اما اثر کوتاه مدت این رفتارها که تقریبا در زمان انجام ایجاد می شود افزایش احساس اعتماد به نفس، شادمانی و نشاط است.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر