کد مطلب: 680 | زمان انتشار: ۲۳:۴۰:۲۶ - شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 1,210 | |

متلک مردان به رانندگی زنان !

“خانم! گاز کنار یخچاله” این “متلک” به گوش ها بسیار آشناست.بارها در کوچه و خیابان، هنگام مشاهده پارک دوبل یک خانم(!) ، وقتی یک خانم راننده، هول شده است و جمعی از رانندگان مرد را معطل کرده، بارها و بارها شنیده می شود، اما یک سئوال ساده و حتی فلسفی: چرا مردان به رانندگی زنان “متلک” می اندازند؟

ساده ترین جواب و دم دستی ترین جواب این است: رسوب تعصبات مردسالارانه در فرهنگ عمومی و ترافیکی ایرانیان،اما این همه جواب نیست.

از طرف دیگر، در مورد تفاوت های فیزیولوژیکی مغز زنان و مردان در رانندگی زیاد سخن گفته شده است، اینکه زنان معمولا در موقعیت یابی،مقیاس ها، فاصله ها، قانون حرکت و در یک کلام، هندسه حرکت کمتر مسلط هستند و به همین خاطربا “احتیاط” و حتی احتیاط بیش از حد، سعی می کنند رانندگی کنند.

اما مسئله، ضلع دیگری هم دارد، رانندگی اتوموبیل از جنس “راهبری و مدیریت” است، برای مردان، قدرت راهبری و راهبری قدرت و هیجان و لذت ناشی از آن، جزیی از اصل قدرت نمایی جنس مذکر است، مثلا به یاد بیاورید لحظه غرور انگیر سبقت را برای رانندگان مرد!

برای بسیاری از مردان ایرانی، چیزی برانگیزاننده تر از اینکه یک بانوی راننده از آنها سبقت بگیرد، نباشد!

برای مردان، اتوموبیل محبوب شان هویتی شبه انسانی و کاملا ملموس دارد-چون ابزار قدرت آنان است- اما برای زنان اینطور نیست، کافی است به درصد و میزان ماشین بازهای مذکر نسبت به بانوان اتوموبیل دوست مراجعه کنید!

رانندگی برای مردان، چیزی فراتر از رساندن خودرو از نقطه الف به نقطه ب است، بی جهت نیست که خودرو یکی از اولین ها و بهترین های ابزار تفاخر مردانه برای همجنسان و حتی غیر همجنسان خود است.

اما خانم ها نمی توانند و نمی خواهند به اتوموبیل به عنوان ابزار اعمال قدرت” نگاه کنند، اتوموبیل برای یک خانم، وسیله ای است ذاتا خطرناک و ناامن و البته موقتی که مجبورند از آن برای خرید و رسیدن به خانه از آن استفاده کنند.

از سوی دیگر، لذتی که یک مرد از رانندگی طولانی مدت و هیجان انگیز در یک جاده خطرناک هرگز برای یک راننده متعارف خانم، قابل درک نیست.

همه اینها، این تفاوت ها، این فهم های متضاد از رانندگی، اتوموبیل و ..است که رانندگی زنان را برای مردان متلک خیز می کند! متلک نشانه ای از ناخرسندی، خشم و نافهمی مردانه از دنیای رانندگی زنانه است.

کافی است سری به سایت های اینترنتی خارجی بزنید و انبوهی از جوک ها، تصاویر و داستان های فکاهی درباره رانندگی زنان پیدا کنید، دلیلی بر اینکه فرهنگ متلک اندازی به رانندگی بانوان، مختص ایران و جوامع نیست و این متلک ها با همه تلخی و برخورندگی اش، تمام نشدنی نیست، بهترین راهکار برای متلک های مردانه، شاید نشنیدن متلک ها باشد، ساده ترین و دم دستی ترین راه ممکن



ارسال نظر



لوگو اسپانسر