کد مطلب: 10416 | زمان انتشار: ۱۴:۱۵:۲۱ - پنجشنبه ۱۷ ارد ۱۳۹۴ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 452 | |

علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن

علت خشکی پوست و راههای مقابله با آن

بعد از شست و شو، پوست سفت و ناخوشایند می شود ، مگر اینکه با کرم آن را نرم کنید.علامت خشکی شدید پوست، ترک خوردن آن است.

در اثر باد، دمای زیاد و شرایط آب و هوایی، خشکی و ترک پوست بدتر می شود. پوست روی استخوان ها به سختی کشیده می شود بخصوص روی گونه ها، اطراف لب و چشم که باعث می شود خطوط ریزی در این قسمت ها به وجود آید.

علل خشکی پوست :
۱- غدد چربی به مقدار کافی پوست را چرب نمی کنند، در نتیجه پوست خشک می شود.
۲- قرار گرفتن پوست در معرض عناصر و فلزات بخصوص در زمستان.
۳- عوامل ژنتیکی
۴- برنامه غذایی نامناسب. کمبود مواد مغذی به خصوص ویتامینA و ویتامین های گروه B باعث خشکی پوست می شود.
۵- عوامل محیطی مثل تابش نور خورشید، باد، سرما، مواد شیمیایی یا مواد آرایشی یا شست و شوی زیاد بدن با صابون های تند.

۶- بیماری هایی مثل درماتیت (التهاب پوست)، اگزما، پسوریازیس یا سبوره ( فقدان ترشح غدد پوستی )

۷- خشکی پوست همچنین می تواند در اثر عوامل زیر باشد:
الف) کم کاری تیروئید
ب) بیماری دیابت
ج) بعضی داروها مثل دیورتیک ها، ضد اسپاسم ها، آنتی هیستامین ها

کرم مرطوب کننده،مقدار آب سطح خارجی پوست را افزایش می دهد

 

چگونه می توانیم پوست خود را از خشک شدن محافظت کنیم؟
– زیاد آب بنوشید.متخصصان توصیه می کنند افرادی که پوست خشکی دارند نوشیدن روزی ۸ لیوان آب را فراموش نکنند.این کار باعث می شود آب مورد نیاز بدن  تامین شود و رطوبت لازم به پوست برسد.

– درمان خشکی پوست با مراقبت روزانه از پوست بطور کامل و صادقانه شروع می شود. روزانه ۲ بار صبح و عصر پوست خود را تمیز و مرطوب کنید .

– شب ها یک نوشیدنی مفید بخورید.می توانید یک لیوان شیر را با یک یا دو قاشق چای خوری روغن بادام مخلوط کنید و قبل از اینکه به رختخواب بروید آن را سر بکشید.

– برای درمان خشکی پوست از ماسکی استفاده کنید که روی پوست مرطوب بماند. مطمئن شوید ماسک شما تا زمانیکه روی پوستتان است شروع به خشک شدن نمیکند .

– شست و شوی پوست علاوه بر اینکه آلودگی پوست و مواد آرایشی را از بین می برد، چربی طبیعی پوست را هم که از آن حفاظت می کند، از بین می برد. کرم مرطوب کننده،مقدار آب سطح خارجی پوست را افزایش می دهد، در نتیجه نرم و مرطوب به نظر می آید.

– برای رفع خشکی پوستتان از روغن بچه استفاده کنید چون لوسیون های مرطوب کننده برای بزرگسالان اغلب ترکیبات شیمیایی مختلفی دارند که پوست شما را خشک تر می کنند.

– از لایه بردارهای ملایم که سلولهای مرده پوست را در خود حل می کند و بتدریج و به طور مرتب پوست را لایه برداری می کند استفاده کنید .

– قبل از اینکه به حمام بروید مقداری عسل روی پوستتان بمالید و بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه بماند.عسل یکی از بهترین مرطوب کننده های طبیعی است.

– رطوبت پوست خود را با استفاده از مرطوب کننده های طبیعی و گیاهی افزایش دهید مثل روغنهای بدون رنگ ماهی یا کوسه و هم چنین گلیسیرین .

– یکی از قدیمی ترین روشها برای رطوبت رسانی به پوست استفاده از حمام شیر است که البته کمی هم اشرافی است چون از هزاران سال پیش ملکه ها عادت داشتند برای تمیزی و درخشندگی پوستشان از این حمام استفاده کنند . پس اگر دلتان می خواهد با خانواده های اشرافی همذات پنداری داشته باشید کافیست در وان حمام با آب گرم،کمی هم شیر بریزید و در آن غوط  ه ور شوید.می بینید که پوستتان مرطوب و درخشان تر می شود.

– از ضد آفتابها با SPF مناسب و مرطوب کننده استفاده کنید بخصوص موقع بیرون رفتن از خانه . هم چنین از کرمهای آرایشی که رطوبت را حفظ می کند استفاده کنید .

– به جای اینکه برای مرطوب کردن دستتان به دنبال کرم های گران قیمت باشید ،می توانید کمی روغن کنجد را از عطاری ها بخرید و بعد از حمام پوستتان را با آن چرب کنید.

– هر روز کپسول یا مایع روغن ماهی که شامل اسیدهای چرب ضروری و یا روغن دانه کتان هستند استعمال کنید. زیرا روغن ماهی پوست را نرم و انعطاف پذیر می کند . میزان استفاده از آن در هر روز ۲ قاشق سوپخوری می باشد.

– روغن نارگیل و روغن آووکادو هم برای رفع خشکی پوست انتخاب های خوبی هستند.

– روزانه ۵ تا ۱۰ بار و یا حداقل با هر وعده غذایی از میوه ها و سبزیهای تازه استفاده کنید. استفاده از میوه هایی مثل موز و پرتقال برای درمان خشکی پوست بسیار مناسب است .

– باید بدانید که آب جوش پوست شما را خشک تر می کند .پس سعی کنید هنگام حمام کردن به جای استفاده از آب داغ از آب ولرم استفاده کنید.

– صابونی که از آن استفاده می کنید هم در خشکی پوست شما تاثیر گذار است.  بهتر است سراغ خرید صابون های گیاهی بروید چون فاقد هر گونه ترکیبات شیمیایی مضر هستند.این کاررا امتحان کنید . می بینید که پوستتان کمترخشک می شود.

– برای حفظ شادابی و تازگی پوست صورت خود از آب معدنی استفاده کنید. از کیسه حمام یا لیف خشک و زبر استفاده نکنید.

– اگر از آن دسته خانم هایی هستید که مرتب به تمیزی خانه و استفاده از شوینده های مختلف فکر می کنید باید بدانید که این مواد شیمیایی در خشکی و ایجاد ترک های پوستی دست ها موثرند . بنابراین هنگام کار با این شوینده ها حتما از دستکش های پلاستیکی استفاده کنید.

– اگر زانوهای شما به دلیل خشکی پوستتان ترک خورده یک پوست موز بردارید و سطح داخلی آن را روی زانوها بکشید.می بینید که این ترکها نرم شده و کم کم ناپدید می شوند.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر