کد مطلب: 4377 | زمان انتشار: ۱۶:۲۷:۴۳ - سه شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 687 | |

علت حرکت دست‌ها حین قدم زدن

علت حرکت دست‌ها حین قدم زدن

آیا می‌دانید چرا حین پیاده‌روی دست‌هایمان را تکان می‌دهیم؟ همه انسان‌ها به طور ناخودآگاه زمان راه رفتن بازوها را خلاف جهت پاها تکان می‌دهند. براستی علت این کار چیست؟

تنها یک دلیل علمی برای این پرسش وجود دارد و آن هم حفظ تعادل بدن است. به نظر می رسد همین کار ساده باعث شده انسان های اولیه بتوانند راحت تر و بهتر راه بروند. دانشمندان تا مدت ها نمی توانستند هیچ دلیل علمی و موجهی برای حرکات دست ها ارائه دهند زیرا ظاهرا این حرکات هیچ نوع کاربری مشهودی برای انسان امروزی ندارد.

تنها کاری که برخی از محققان انجام دادند، این بود که نقش تکامل انسان را در این پدیده پررنگ تر از آنچه باید، جلوه دادند.

از نظر این گروه از محققان، انسان در زمان های گذشته از دست هایش برای حرکت استفاده می کرده اما این حالت کم کم از بین رفته و در نتیجه تنها همین حرکات پاندولی شکل به جا مانده است! این محققان در هر صورت نتوانستند هیچ دلیل یا مدرکی برای این نظریه ارائه کنند.

بعدها گروهی از محققان دانشگاه میشیگان همراه عده ای از دانشمندان دانشگاه علوم و تکنولوژی دلف هلند تصمیم گرفتند علت حقیقی این عمل را کشف کنند.

آنها برای آن که درک بهتری از وضع دینامیکی بدن و حرکت دست ها داشته باشند، یک مدل مکانیکی طراحی کردند و در عین حال از ۱۰ نفر داوطلب درخواست کردند آنها را در این تحقیق همراهی کنند. در وهله نخست از این افراد خواسته شد به صورت خیلی معمولی شروع به قدم زدن کنند. الگوی این حرکت ها ثبت و طراحی شد.

سپس دست های آنها را در طرفین با استفاده از طناب بستند و دوباره از آنها خواستند راه بروند. الگوهای دینامیکی بدن در این شرایط نیز ترسیم شد. محققان پس از انجام تحقیقات گسترده دریافتند نگهداشتن دست ها به صورت کاملا بی حرکت در طرفین باعث می شود نسبت به حالت معمول ۱۲ درصد بیشتر انرژی متابولیکی بدن صرف راه رفتن شود سپس تحقیق مشابه دیگری انجام شد. در این تحقیق از افراد خواسته شد هنگام راه رفتن دست هایشان را خلاف جهت معمول تکان دهند؛ یعنی حرکت بازوی دست راست با پای چپ و بالعکس حرکت بازوی دست چپ با پای راست.

نتیجه این کار صرف ۲۶ درصد انرژی بیشتر برآورد شد. اما علت آن چیست؟ علت این موضوع به عدم تعادل و تلاش برای حفظ آن برمی گردد، در حقیقت عضلات مجبور هستند برای نگه داشتن بدن در وضع تعادل انرژی خیلی بیشتری مصرف کنند.

جالب اینجاست حرکت بازوهای دست به شکل همزمان باعث خنثی شدن حرکت ستون مهره ها نیز می شود. تمام این عوامل بدن را در یک مسیر مستقیم نگه می دارد، به حرکات، شکلی کاملا موزون و متناسب می دهد و در نهایت میزان مصرف انرژی را در عضلات پاها به حداقل ممکن می رساند. محققان در مقاله خود یادآور می شوند با وجود آن که حرکت دست ها نسبتا ساده جلوه می کند، اما باید حتما به خاطر داشت نقش آنها در مصرف انرژی در طول راه رفتن بسیار مهم و تاثیرگذار است و به هیچ وجه نمی توان این حرکت را یک امر صرفا غریزی یا عادی تلقی کرد.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر