کد مطلب: 5973 | زمان انتشار: ۱۱:۵۴:۳۳ - شنبه ۱۱ مرد ۱۳۹۳ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 619 | |

سیری در سوالات احکام

سۆال: در مسجد محلمان امام جماعتی نماز می خواند که یکی از آیات سوره حمد را خوب تلفظ نمی کند و یا اشتباه می خواند و بنده بخاطر این اشتباه در مسجد حضور پیدا نمی کنم حال چه باید کرد؟

جواب: لازم است به ایشان تذکر داده شود شاید توجه ای به این مطلب نداشته باشد امّا نحوه تذکر می تواند به صورت نوشتن نامه ای محترمانه باشد که بدست خود ایشان داده شود و در آن به این نکته در قرائت اشاره شده باشد. امید است اقدام شما مورد توجه ایشان قرار گیرد و شما هم از فیض جماعت محروم نگردید. (ر.ک، استفتائات حضرت امام(ره)، ج۲، ص۶۲۱)

سۆال: کسی که از ما بزرگتر است ولی وضو و یا نمازش را اشتباه انجام می دهد ما در مقابل او چه وظیفه ای داریم؟

جواب: باید با کمال ادب و احترام به گونه ای که توهین تلقی نشود به ایشان تذکر بدهید همانگونه که حضرت امام حسین و امام حسن ـ علیه السّلام ـ نسبت به وضوی اشتباه آن فرد عمل فرمودند. (ر.ک، تحریر الوسیله، ج۱، ص۴۱۸ م۱۴)

سۆال: اگر سوار ماشین یا تاکسی فردی باشیم و در آن موسیقی مبتذلی روشن کند چه وظیفه ای در مقابل این فرد داریم؟

جواب: در مورد سۆال چنانچه احتمال تأثیر می دهید نهی از منکر کنید و چنانچه احتمال تأثیر نمی دهید و یا نهی از منکر موجب ضرر برای شما باشد نهی لازم نیست خودتان گوش نکنید و در این صورت رسیدن صدا به گوش شما مانعی ندارد. (ر.ک، تحریرالوسیله امام(ره)، ج۱، ص۴۷۱)

سۆال: چگونه و با چه طریقی بهتر است امر به معروف و نهی از منکر کرد در مورد اعمال قدرت و زور و اقدام فیزیکی، باید مستقیماً عمل کرد؟

جواب: با مهربانی و زبان خوش و اخلاق اسلامی اقدام به امر به معروف نمائید تا مۆثر واقع شود مراحل بعدی آنکه اقدام فیزیکی است و برخورد با شخص است موکول به اجازه حاکم شرع جامع الشرایط است. ولی اگر در موردی بتوانید با قطع رابطه امر به معروف نمائید لازم است رابطه را قطع کنید. (ر.ک، تحریر الوسیله امام(ره)، ج۱، ص۴۸۱ م۱۲)

سۆال: آیا گناهی مانند لواط که حد آن قتل می باشد، در صورت توبه کردن، توبه آن شخص لواط کننده پذیرفته می شود؟

جواب: بلی ـ در صورتیکه شخص از گناه خود توبه کند خداوند گناه او را می آمرزد، و اگر قبل از ثبوت جرم نزد حاکم شرع، توبه نماید حد قتل هم از او برداشته می شود. (ر.ک، استفتائات حضرت امام(ره) ج۳، ص۵۸۵)

سۆال: استفاده از دخانیات و مواد مخدر چه حکمی دارد؟

جواب: استعمال دخانیات با فرض وجود ضرر معتد به برای شخص حرام است و مرحوم امام(ره) خرید و فروش و استفاده از هروئین و مواد مشابه به آن را حرام می داند. (ر.ک، استفتائات حضرت امام(ره)، ج۲، ص۳۶)

سۆال: آیا تقلب در امتحان مضر به عدالت می باشد؟

جواب: تقلب در امتحان جایز نیست و اصرار بر گناه صغیره مضر به عدالت است. (ر.ک، جامع المسائل آیه الله فاضل، ج۱، ص۶۲۸ س۲۱۹۶)

سۆال: کسی که به سن تکلیف نرسیده و گناهان زیادی مرتکب شده آیا گناهانش بخشیده می شود؟

جواب: کسی که هنوز مکلف نشده است چنانچه مرتکب اشتباهی شود برای او گناه نمی شود ولی اگر قبل از ۱۵ سال قمری علائم بلوغ را در خود مشاهده کند بالغ محسوب می شود و اگر خطا کند برای او گناه نوشته می شود، ولی بهر حال خداوند متعال با توبه از گناهان می گذرد.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر