کد مطلب: 5976 | زمان انتشار: ۱۲:۱۱:۴۵ - یکشنبه ۱۲ مرد ۱۳۹۳ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 841 | |

سو استفاده از مردم در شبکه خانگی

سو استفاده در شبکه نمایش خانگی روز به روز رنگ جدیدی به خودش می‌گیرد و ابعاد تازه‌تری پیدا می کند. این سوء استفاده‌ها آنقدر متفاوتند که هربار بعد از پرداخت پول، خریدار تازه متوجه می‌شود باز هم رودست خورده.

غافلگیری جدید شبکه نمایش خانگی، محصولی با نام «مجله تصویری ۲۰ » است که ادعا کرده گفت‌وگوی متفاوتی با محبوبترین ستارگان سینما و تلویزیون انجام داده و به خاطرش ۴ هزار تومان از علاقه‌مندان دریافت می‌کند. طبق نوشته روی جلد، محصول حاوی ۲ عدد دی‌وی‌دی است اما در عمل اینطور نیست چون بخش عمده‌ای از دی‌وی‌دی دوم، با صحبت‌های معاون دانشگاه آزاد پر شده و بقیه‌اش با آنونسهای قسمت‌های بعدی!
کاور نامتعارف

طراحی جلد «مجله تصویری ۲۰»، مشخص می‌کند یک جای کار می‌لنگد. ساده‌ترین قسمت ماجرا این است که در جلد مقوایی آن، برعکس سایر محصولات شبکه نمایش خانگی، از جلو باز می‌شود. یعنی لبه مقوایی درست جایی چسبیده می‌شود که عنوان، اسم کارگردان و بازیگران درج شده. مسئله دیگر نداشتن شابک یا شناسنامه محصول است. در تمام محصولات شبکه نمایش خانگی، کادری وجود دارد که در آن اطلاعاتی راجع به نوع فیلم، موضوع، مدت، محصول، شماره و تاریخ پروانه، نام کارگردان، بازیگران و … درج شده. در این محصول با اینکه شماره‌ای تحت عنوان شماره مجوز درج شده اما خبری از سایر اطلاعات نیست.
قیمت بالا و هولوگرام

درست است که پشت کاور محصول نوشته شده که با کمک دانشگاه آزاد اسلامی ساخته شده اما با یک نگاه اجمالی به سر تا سر آن می‌شود فهمید که قضیه فراتر از کمک معمولی است و محصول مورد نظر، درواقع رپورتاژ آگهی دانشگاه آزاد است که بابتش از مردم پول میگیرد. چون علاوه بر اینکه بازیگران راجع به دانشگاه آزاد صحبت می‌کنند در شروع دی وی دی دوم هم، نیم ساعت تریبون در اختیار طاها هاشمی، معاون دانشگاه آزاد گذاشته میشود تا راجع به محسنات این دانشگاه صحبت کند. این محصول سراسر تبلیغاتی با منت و تخفیف هزار تومانی، ۴ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود؛ مبلغی بالاتر ازدیگر محصولات شبکه نمایش خانگی ! محصول مورد نظر حتی، برخلاف سایر محصولات این شبکه، برچسب هولوگرام وزارت ارشاد را هم ندارد و با در آن با یک نوارچسب معمولی بسته شده.
تعریف جدید از ستاره و گفت و گوی متفاوت

«گفت و گوی متفاوت با محبوب ترین ستارگان شما» این شعار روی جلد مجله تصویری ۲۰ است. حالا قضاوت با خودتان: چهره های محترمی که روی جلد این دی وی دی می بینید، ستاره اند؟ چند کدام از آن ها را می شناسید؟ باور کنید خیلی ها به واسطه آدرس و نشانه ها که مثلا « این همان بود که در فلان سریال بازی می کرد» بعضی آن ها را به یاد می آورند. با یک حساب ساده متوجه می شوید که این مجله تصویری یا تعریف ستاره را نمی داند ( که بعید است) یا دنبال ارائه تعریف تازه ای از شمایل ستاره است و یا خواسته به زور مخاطب بی نوا را قانع کند که این ها ستاره اند! حال می رسیم به بخش اول شعار منقش روی جلد دی وی دی یعنی «گفت و گوی متفاوت». در این که گفت و گوهای رضا رشیدپور به مذاق خیلی ها می نشیند شکی نیست اما گفت و گوها تفاوتی با شیوه او در سری برنامه های شیشه ای اش ندارد؛ فقط اندکی فضای دیالوگ بازتر شده. همین.

این محصول سراسر تبلیغاتی با منت و تخفیف هزار تومانی، ۴ هزار تومان به مردم فروخته می‌شود؛ مبلغی بالاتر ازدیگر محصولات شبکه نمایش خانگی ! محصول مورد نظر حتی، برخلاف سایر محصولات این شبکه، برچسب هولوگرام وزارت ارشاد را هم ندارد.
یک محصول ناقص

به قیمت نامتعارف دی و دی اشاره کردیم؛ خب شاید سازندگان مدعی باشند که این مجله حاوی دو دی وی دی است و قیمتش باید بیش تر باشد. این استدلال در صورتی پذیرفتنی است که محصول کامل باشد. یعنی اگر چهره های روی کاور مجله ۲۰ برای شما حکم «ستاره» دارند و می خواهید شاهد«گفت و گوی متفاوت» با آن ها باشید،‌باید چهار هزارتومان ناقابل هزینه کنید و آن را بخرید. اما در پایان متوجه می شوید که فقط چند گفت و گوی کامل در دی وی دی تعبیه شده و مابقی حکم تیزر و معرفی دارند و باید در قسمت بعد چهار هزار تومان ناقابل دیگر پرداخت کنید. در این قسمت فقط شاهد چند گفت و گوی کامل هستیم: داریوش ارجمند، فریبا کوثری/ نسرین مقانلو، علی دایی و مریم کاویانی. گفت و گوهای تینا آخوندتبار ،‌برزو ارجمند، کامران تفتی، امیر حسین آرمان، نرگس محمدی، لاله صبوری، لیلا بلوکات، لیندا کیانی، عباس غزالی و آرام جعفری به صورت بریده و آنونس وار پخش می شود.
سوء استفاده از علی دایی

اشاره کردیم تنها چهره ای که در مجله تصویری ۲۰ به واقع در تعریف ستاره می گنجد،‌علی دایی است. اگر دنبال یک گفت و گوی متفاوت با سرمربی پرسپولیس هستید، هرگز به خودتان زحمت تماشا ندهید چون جناب دایی سهمش از این دی ودی یک گفت و گوی پنج دقیقه ای کلیشه ای است. گفت و گو با او در محل تمرین سرخ پوش ها و به صورت پلاتو انجام شده و دایی به طور مونولوگ از دانشگاه آزاد و همچنین خاطرات تحصیل و فوتبالش می گوید؛ صحبت های او همان هایی است که بارها شنیده ایم؛ از سختی های همزمان فوتبال و دانشگاه و … رشیدپور پیش تر و در برنامه شب شیشه ای گفت و گوی جذابی با علی دایی داشت اما این بار دایی به هر دلیل به استودیو نرفته و گفت و گویی شکل نگرفته. حالا چرا تصویرش روی جلد آمده معنایی جز سوء‌استفاده از این بازیکن محبوب و فریب مخاطب ندارد.
موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قاعدتا پاسخگوی همه این علامت سوال ها درباره مجله تصویری ۲۰ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که هنوز پاسخی در این باره رسانه ای نکرده اند. اما اگر واقعا این مجله با چنین کیفیتی از شبکه نمایش خانگی مجوز گرفته، بزرگترین کوتاهی و تخلف این شبکه و مدیر تازه نفسش رقم خورده.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر