کد مطلب: 14442 | زمان انتشار: ۶:۴۷:۴۱ - یکشنبه ۲۷ اسف ۱۳۹۶ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 223 | |

سالمندان لایق داشتن یک تعطیلات شاد هستند

سالمندان لایق داشتن یک تعطیلات شاد هستند

در تعطیلات همه همگام با پرستو ها قصد سفر می کنند. انگار نسیم بهاری آدم را سبک تر می کند و فرقی ندارد چه سن و سالی داشته باشی. در این زمان دلت می خواهد بار و بنه را ببندی و بروی در دامن طبیعت، زیر نور نوازشگر خورشید و در هوای ملس بهاری دراز بکشی و چشمت را ببندی و با جریان زندگی همنوا شوی، اما این همنوایی برای بعضی ها شرط و شروطی دارد.سالمندان

سالمندان

برنامه ریزی پدر و مادرها و فرزندانشان کار زیاد دشواری نیست و با هماهنگی های گروهی انجام می گیرد ولی در خانه هایی که سالمند حضور دارد، شرایط طور دیگری است.

برای خیلی از سالمندان، تعطیلات می‌تواند بسیار استرس برانگیز، سردرگم‌کننده یا حتی غم‌انگیز باشد به خصوص اگر مشکلی در سلامتی‌شان داشته‌باشند و نیازهای‌شان درنظر گرفته‌ نشود و بلعکس با استفاده از این فرصت، شما می توانید اوقاتی شاد برای سالمندان فراهم کنید

اگر شما هم افراد سالمندی در خانواده یا پیرامون‌تان دارید که بیماری یا ناتوانی خاصی دارند، می‌توانید با پیروی از این نکات ساده به آن‌ها کمک کنید تا از تعطیلات لذت ببرند و در ایام نوروز خاطرات خوشی برای آنها خلق کنید.

قدرشناسی یکی از برترین صفات انسان است که البته هر کسی این صفت شایسته را ندارد! عده ای نسبت به والدین خودبسیار بی مسئولیت هستند اما برعکس عده ای دیگر همیشه نسبت به ایشان احساس مسئولیت می کنند. تعطیلات از جمله مناسب ترین زمان هایی است که شما می توانید اوقاتی شاد را برای والدین خود و سالمندان فراهم کنید.

در کوچه‌پس‌کوچه‌های خاطرات قدم بزنید

تعطیلات نوروز، برانگیزاننده خاطراتی است که قدرت‌نمایی‌شان در همین گذر سال‌ها پدیدار می‌شود. خاطره و مرور زندگی، بخش‌های مهمی از فرایند گذر عمر هستند. افراد سالخورده که حافظه‌شان ضعیف شده، ممکن است در یادآوری رویدادهای اخیر مشکل داشته باشند، اما سالمندان بیشتر می‌ توانند خاطرات و ماجراهای گذشته دور را برای شما تعریف کنند. این خاطرات برای جوان‌ترها هم ارزشمند است، بچه‌ها از شنیدن داستان‌هایی که مربوط به سنین کودکی والدین‌شان است، لذت می‌برند. استفاده از آلبوم تصاویر، فیلم‌های خانوادگی و موزیک‌های قدیمی و نوستالژیک، برای کمک به برانگیختن خاطرات و تشویق سالمندان برای بازگویی  خاطرات آن دوران و تجربیات‌شان مهم و مفید است.

برای محدودیت‌های‌شان برنامه‌ریزی کنید

اگر فرد سالمند خانواده شما زود خسته می‌شود یا نسبت به فعالیت‌های زیاد و شلوغی و سروصدا حساس است، فعالیت‌هایی که سالمندان شما در آن‌ها شرکت دارد، کم یا مدت زمانش را کوتاه‌تر کنید. سر و صدای ناشی از جمع‌شدن یک خانواده بزرگ دورهمدیگر، می‌تواند به خستگی و آسیب‌پذیری او منجر شود، پس برنامه‌ای برای استراحتش داشته‌باشید و اگر لازم بود، اتاق ساکتی را برایش آماده کنید تا بتواند کمی استراحت کند یا بخوابد. کسی را مشخص کنید تا در طول روز همراهش باشد و اسباب راحتی‌اش را فراهم کند. این شیوه برای تمام افرادی که مشکل جسمی یا روحی خاصی دارند، مناسب است.

موانع را بردارید

اگر دورهمی تعطیلات را در خانه فرد سالخورده‌ای می‌گذرانید که حافظه یا عملکردش مشکلی دارد، چیدمان خانه را تغییر ندهید چون باعث سردرگمی و اضطراب او می‌شود. اگر هم دورهمی‌تان در مکانی برگزار می‌شود که برای فرد سالمند ناآشنا و غریبه است، فرش‌ها یا قالیچه‌های لغزنده یا هرچیزی که می‌تواند مانعی برسر راه کسی باشد که در حفظ تعادلش مشکل دارد و به سختی راه می‌رود، از سر راه بردارید.

حرفی نزنید که باعث شرمندگی‌شان شود

سعی کنید چیزی نگویید که ناخواسته فرد سالمندی را که حافظه کوتاه مدتش ضعیف است، برنجانید یا باعث خجالتش شوید. اگر او حرفی را که تازه زده بودید، فراموش کرده، شما شرایطش را بدتر نکنید، مثلا با گفتن «یادت نمیاد؟!»

سالمندان نیاز دارند در کنار خاطرات گذشته‌شان، در تجربیات جدید نیز شریک شوند‎

خاطرات جدید خلق کنید

سالمندان نیاز دارند در کنار خاطرات گذشته‌شان، در تجربیات جدید نیز شریک شوند. به جشن و مراسم نوروزتان چیز جدیدی اضافه کنید یا خانواده‌تان را تشویق کنید داوطلب کمک به دیگران شوند. از فعالیت‌های آزاد لذت ببرید، مانند گشت و گذار با خودرو  و تماشای تزئینات و آذین‌بندی‌ها، یا شرکت در مراسم و جشن‌هایی که در پارک‌ها یا اماکن عمومی اجرا می‌شود.

در حد توانشان از آن‌ها کمک بخواهید تا فعال و سرزنده باشند

برای برگزاری مهمانی‌های‌تان و انجام تدارکات، همه را شرکت دهید، از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین فرد خانواده. افراد سالمندی که محدودیت‌های جسمی دارند، بازهم می‌توانند کارهایی را به عهده بگیرند مانند بعضی از امور آشپزخانه، مثلا از آن‌ها بخواهید قالب کیک را چرب کنند، پوست‌کندنی‌ها را به آن‌ها محول کنید، دستمال سفره‌ها را تا کنند یا گل‌ها  را در گلدان بچینند.

برای ‌ سالمندی که کمتر با دیگران در ارتباط است، وقت بگذارید

ارتباطات اجتماعی به خصوص در ایام عید ‌نوروز و تعطیلات مهم است. سرزدن به اقوام سالمند و بزرگ‌ترهایی که تنها هستند، کاری است که همه ما باید انجام دهیم. تنهایی، برای هرکسی می تواند ناخوشایند ‌باشد. تحقیقات نشان داده، تنهایی ارتباط تنگاتنگی با افسردگی حاد و افکار و انگیزه‌های خودکشی‌گرایانه دارد.

با اندوه ناشی از تعطیلات مقابله کنید

«اندوه تعطیلات» احساس جان‌فرسایی است که می‌تواند با وجود تمام فعالیت‌ها و هیجانات مربوط به عید، باز هم به‌وجود بیاید. اندوه‌های فصلی می‌توانند تاثیر چشمگیری بر زندگی سالمندان بگذارند. در برخی افراد، اندوه تعطیلات، تشدید افسردگی فعلی را دربردارد. افسردگی، یک بیماری خطرناک و تهدیدکننده در سالخوردگان است و میزان خودکشی به طرز فجیعی با بالا رفتن سن ارتباط دارد، به خصوص برای مردان سالخورده. افسردگی، جزئی طبیعی و عادی از بالارفتن سن نیست و هرگز نباید آن را نادیده یا دست کم گرفت.

مراقب برنامه‌های دارویی‌شان باشید

اگر فرد سالمندی در خانواده دارید، مراقب باشید برنامه دارویی‌شان در طول روزهای پرتب و تاب و شلوغ تعطیلات به‌هم نریزد. افراد سالمند و سالخورده که نیازهای خاصی هم دارند، در شلوغی ها و ناآرامی‌های دورهمی‌های خانوادگی، فراموش می شوند بنابراین با وجود تمام جنب و جوش‌های عید، فقط یادتان باشد که نسبت به این بزرگ‌ترهای دوست داشتنی، حساس، مراقب و مهربان باشید و لحظه‌ای از آن‌ها غافل نمانید.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر