کد مطلب: 1463 | زمان انتشار: ۱۱:۴۳:۴۶ - یکشنبه ۱۲ آبا ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 7,323 | |

روانشناسی رنگها و کاربرد آن در معماری داخلی و دکوراسیون داخلی

روانشناسی رنگها و کاربرد آن در معماری داخلی و دکوراسیون داخلی

بررسی تاثیر متقابل روانشناختی رنگها در کاربرد هنری رنگ اهمیت بسزایی دارد واستفاده متناسب از هر رنگ می تواند کاربرد ویژه ای در طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی داشته باشد.
شکوه و جلوه هر رنگ در کنار رنگ دیگر، اثر واقعی خود را نشان می دهد و هر رنگنسبت به رنگ دیگر میزان تیرگی یا روشنی اش بهتر نمایان می شود. تغییر دادن اینترتیب طبیعی ، ناهماهنگی رنگها را به دنبال دارد و استفاده از این ترکیب ناسازگار،می تواند تغییرات زیادی در دکوراسیون داخلی به وجود آورد.

 

هر رنگ دارای ۳ صفتتغییر پذیر است: 
فام ، درخشندگی و پرمایگی.

 

فام ، صفتی از رنگ است که جایگاه آنرا در سلسله رنگی ( از قرمز تا بنفش) معادل با نور طول موج های مختلف در طیف مرییمشخص می کند. قرمز، زرد و آبی را فام های اولیه می نامند و چون مبنای سایر فام هاهستند، جزو رنگهای اصلی نیز به شمار می آیند.

گروه دوم فام های ثانویه عبارتنداز:
نارنجی ، سبز و بنفش که از مخلوط مقدار مساوی دو فام اولیه به دست می آید وسومین دسته فام ها نیز از اختلاط فام های اولیه و ثانویه به دست می آیند: زرد ونارنجی (پرتقالی)، نارنجی و قرمز، قرمز و بنفش (ارغوانی)، بنفش و آبی (لاجوردی)،آبی و سبز (فیروزه ای)، سبز و زرد (مغز پسته ای). ۱۲فام نام برده با ترتیبی معین درچرخه رنگ ، قرار می گیرند. در چرخه رنگ ، فام های گروه دوم و سوم که بین یک زوج فاماولیه جای گرفته اند، دارای روابط خویشاوندی هستند و در کنارهم ساده ترین هماهنگیرنگی را پدید می آورند. هنگامی که این رنگها با رنگهای خالص سفید و سیاه ترکیبشوند، رنگها و سایه های مختلفی را ایجاد می کند.

رنگ در معماری داخلی.تاثیر رنگ در دکوراسیون خانه.رنگ های فام.دسته بندی رنگ ها

درخشندگی که دومین صفت رنگ است، درجه نسبی تیرگی و روشنی را مشخص می کند. اغلب نقاشان اصطلاح رنگسایه را نیز درهمین معنا به کار می برند و معمولا _درخشندگی رنگهای فام دار را در قیاس با رنگهایبی فام می سنجند. در چرخه رنگ ، زرد بیشترین درخشندگی (معادل خاکستری روشن نزدیک بهسفید) و بنفش کمترین درخشندگی (معادل خاکستری تیره نزدیک به سیاه) را دارد.

پرمایگی (اشباع)، سومین صفت رنگ است و میزان خلوص فام را مشخص می کند (گاه واژهشدت را نیز در این مورد به کار می برند). فام های چرخه رنگ صد در صد خالص اند، ولیدر طبیعت بندرت می توان فام خالصی یافت..رنگهای درخشان به تنهایی جذاب هستند، امااگر در یک الگو یا ردیفی منظم قرارگیرند، از نظر بصری تاثیر بیشتری خواهند داشت.

استفاده از این نوع آرایش یک ساختار ساده را بر رنگها حاکم می کند و در نتیجهیک مفهوم یا نوعی نظم خاص را، ورای حضور محض رنگها، منتقل خواهد کرد. استفادهمتناسب از رنگ در دیوارها و پیش زمینه های روشن تاثیر زیادی در محیط به وجود میآورد. رنگهای سرد می تواند کاهش مختصری در دمای بدن ایجاد کنند و رنگهای گرم باعثمختصر افزایش دمای بدن می شوند. به لحاظ بصری ، رنگ گرم پیش می آید و رنگ سرد پس مینشیند. استفاده از پنجره ها و مبلمان با زمینه رنگ مطلوب و سایز متوسط تاثیر بسزاییدر دکوراسیون داخلی دارد. همچنین مبلمان و پنجره هایی با سایز بزرگ باعث می شود کهرنگ آنها با یکدیگر مخلوط شود و از لحاظ تاثیر گذاری بر محیط غالب خواهند شد و ثباتاز بین خواهد رفت و نوعی تکان بصری ایجاد می شود. بنابراین با مبلمان و پنجره هایمتوسط و با رنگی متعادل و متوسط خواهیم توانست ترکیب بندی با ثبات داشته باشیم.

هر ترکیب بندی را می توان کارآمد دانست به شرط این که عناصر صحنه به طور موثربا بینندگان مورد نظر آن ، ارتباط برقرار کند. در اغلب موارد، نکته اساسی درشناسایی عناصر کلیدی صحنه نهفته است تا با نظم مبلمان و میزان نور، آنها را از دلسایر عناصر تصویری متفرقه ، بیرون بکشید. همین اشیای مزاحم ، صحنه ها را مخدوش میکنند و همچنین ، بهتر است به جای تمرکز زیاد روی جزییات خیلی خاص ، تنها روی ساختارکلی صحنه تمرکز کنید. چرا که تاثیر آنها در مقابل ترکیب بندی عمومی ، بسیار سطحیاست.
ملحقات تیره نیز باعث می شود چشمان شما به سمت رنگ تیره تر کشیده شوند وشما در روشی قادر خواهید بود ملحقات و اثاثیه ها را نظم دهید تاهادی دید وکیفیتبصری روان باشند.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر