کد مطلب: 14649 | زمان انتشار: ۷:۳۰:۵۸ - شنبه ۱۲ خرد ۱۳۹۷ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 254 | |

راهکارهایی برای پرورش فلفل

راهکارهایی برای پرورش فلفل

فلفل‌ها، علی‌ الخصوص فلفل‌های تند (چیلی) جایگاه خاص و ویژه‌ای در بسیاری از باغ‌ها دارند. کاشتن و پروش این‌ گونه متنوع و دلپذیر می‌تواند سرگرمی بسیار خوبی باشد؛ علاوه بر اینکه این گیاه یک گیاه زینتی نیز هست.

پرورش فلفل در منزل مانند تهیه یک محصول ارگانیک و سالم است. فلفل سرشار از ویتامین ث می باشد و سبزی خوش طعمی است که در بسیاری از غذاها و سالاد ها مورد استفاده قرار گرفته و ارزش غذایی آن ها را بالا می برد؛ علاوه بر اینکه ویتامین موجود در آن ها برای جلوگیری از سرماخوردگی و نیز برای در مان آفت بسیار توصیه شده است. این چگونه به شما می گوید چطور در خانه فلفل خوبی پرورش دهید.

 ۱- درست است که فلفل را به راحتی می توانید بخرید، اما اگر خودتان دانه ی فلفل بکارید علاوه بر اینکه انواع مختلفی از آن را خواهید داشت، در هزینه هایتان صرفه جویی می کنید. پرورش فلفل در هوای سرد کار سختی است.

اگر در فصل های سرد سال نیستید و احتمال یخ زدن فلفل ها وجود ندارد، می توانید آن ها را در باغچه تان بکارید. دانه ی فلفل برای رشد کردن (به اندازه ای که بتوان آن را جا به جا کرد و در جای دیگری کاشت) به ۸ الی ۱۰ هفته زمان نیاز دارد.

 ۲- بعد از اینکه فلفل ها چند سری برگ دادند، می توانید آن ها را از محلی که تا الان در آن رشد کرده اند، جا به جا کنید و به ظرف هایی که برای پرورش شان انتخاب کرده اید انتقال دهید و ظرف ها را در ردیف هایی سه تایی کنار هم بچینید.

اگر بخواهید تعداد زیادی فلفل بکارید به ظرف های زیادی احتیاج دارید. اما اگر تعداد فلفل هایی که می کارید کم باشد، می توانید آن ها را درون لیوان پلاستیکی قرار دهید و برای اینکه آب اضافه از زیرشان خارج شود، انتهای لیوان را سوراخ کنید.

 ۳- فلفل، سبزی جالبی است. حتی زمانی که تازه آن را کاشته اید و کوچک است، برگ های سرسبز و شادابی دارد.

 ۴- بعد از اینکه هوا گرم شد، می توانید فلفل ها را در باغچه بکارید. فلفل ها را برعکس گوجه فرنگی می توانید نزدیک به هم بکارید. دو فوت (۶/۹۶ سانتی متر) فاصله ی مناسبی است. اما در بعضی منابع یک فوت (۳۰/۴۸ سانتی متر) را فاصله ی مناسب می دانند.

اگر آن ها را همان طور که گفتیم در قسمت های جداگانه و به فاصله ی ۳۰/۵ سانتی متری قرار دهید، زمانی که رشد کنند و بزرگ شوند، متوجه می شوید که این فاصله برای آن ها کم است و باعث شلوغ به نظر رسیدن فلفل ها می شود. بعد از چند هفته، یک تیر چوبی مستقیم را به عنوان تکیه گاه پشت ساقه اش قرار دهید و ساقه اش را به تیر محکم کنید.

۵- وقتی فلفل کوچک است و برگ هایش به سرعت رشد می کنند، چون هنوز ساقه اش ضعیف است، تیر چوبی از آن محافظت می کند. بعد از چند هفته به مشکل دیگری برخورد می کنید. اکنون ساقه به اندازه ی کافی قوی شده ولی شاخه هایش گسترده تر و شکننده شده است.

برای حل این مشکل می توانید گوشه های قسمتی که فلفل را در آن کاشته اید، بتون بریزید و داخل بتون چند میله قرار دهید و دور میله ها نوار یا طناب ببندید تا به این ترتیب از شاخه ها نیز محافظت شود.

 ۶- فلفل ها در محل پرورشی که در باغچه تان برایشان در نظر گرفته اید به سرعت رشد می کنند. زیرا خاک علاوه بر اینکه دمای مناسبی برای رشدشان دارد، نرم نیز هست. دلیل دیگر این است که تیر چوبی و میله ها به خوبی از آن ها محافظت می کنند.

 ۷-می توانید فلفل هایتان را به صورت تازه استفاده کنید یا با آن ها ترشی درست کنید، سرخ شان کنید، آن ها را خشک کنید، کباب کنید و یا داخلشان را با مواد دیگری پر کنید. مزه ی فلفل ها از شیرین و با تندی ملایم تا بسیار تند متغیر است.

چیزی که در کاشت فلفل های گوناگون مشترک است این است که کاشت همه ی آن ها برای یک باغبان تازه کار هم نسبتاً آسان است.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر