کد مطلب: 10503 | زمان انتشار: ۱۲:۲۱:۵۱ - سه شنبه ۵ خرد ۱۳۹۴ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 391 | |

راهنمای خرید تشک استاندارد

راهنمای خرید تشک استاندارد

اگر شما بد خواب هستید یا خواب کافی ندارید، می تواند نشانه این باشد که شاید تشک شما راحت نیست. خستگی و خواب آلودگی در صبح، به سختی از تختخواب بیرون آمدن وکج خلق بودن صبحگاهی نشانه بدخوابی شما است. مطالعات نشان می دهد افرادی که با تحقیق و مطالعه تشک جدیدی را خریداری کرده اند، خواب بهتری را تجربه می کنند.
دیگر این روزها صدای پنبه زن ها را در کوچه های پرازدحام شهرها کمتر می شنویم دیگر خبری از زدن پنبه های تشک نیست. این روزها کم کم انواع تشک های فنری و اسفنجی روی تختخواب خانه ها جای تشک های دست دوز را می گیرند. ما یک سوم عمرمان را روی تشک می گذرانیم چون یک سوم عمرمان را در خواب به سر می بریم. با این حساب خرید تشک مستقیما با کیفیت خواب و در نتیجه سلامتی در ارتباط است.
تشک های اسفنجی و فنری تشک هایی هستند که اغلب در بازار مصرف دیده می شوند ولی در این بازار هفت رنگ، بازار تشک های تقلبی (اصطلاحا زیر پله ای) هم داغ است. تشک های تقلبی همان تشک های غیر استاندارد هستند. این تشک ها بسیار سبک و ارزان قیمت تر از تشک های اسفنجی اند و بیشتر از دو سه ماه عمر نمی کنند.
بعضی از افراد فکر می کنند اگر تشک خیلی سفت باشد بهتر است که این تشک ها طی مدت کمی با چند بار استفاده، خراب و غیرقابل استفاده می شوند. این تشک ها به طور معمول در کارگاه های کوچک و بدون مجوز تولید و روانه بازار می شوند. برخی فروشندگان نیز تشک های خود را با اسامی مشابه مارک های معروف سازنده تشک به فروش می رسانند که کیفیت و استانداردهای یک تشک سالم را ندارند. بعضی دیگر از فروشندگان نیز مارک دوخته شده کنار تشک را پاره و جدا کرده و این تشک ها را به جای تشک های داخلی و خارجی به فروش می رسانند. نمونه دیگری از تقلب در بازار تشک به این شکل است که برخی تولید کنندگان کارگاهی و زیرپله ای، با مراجعه به در منازل و خریداری تشک های فنری دست دوم و قدیمی، این تشک ها را مجددا بازسازی کرده و با رنگ و طرح جدید و استفاده از روکش نو، به جای تشک نو می فروشند. این تشک ها به مرور انواع و اقسام بیماری های پوستی را برای مصرف کنندگان به دنبال دارند. شما به عنوان یک مصرف کننده باید بدانید می توانید شکایات خود را پس از خرید چنین تشک هایی با سازمان حمایت از تولید کنندگان و مصرف کنندگان و یا اتحادیه ندافان در میان بگذارید.
چه تشکی استاندارد است؟
هنگام خرید می بایست به آرم استاندارد محصول توجه نمود و گواهینامه استاندارد را از فروشنده درخواست کرد. اگر قصد خرید تشک دارید باید بدانید یک تشک استاندارد چه ویژگی هایی دارد. اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران ویژگی های خاصی را برای یک تشک استاندارد در نظر گرفته است. یک تشک استاندارد باید بسته به ساختار تشک، فنر مناسبی داشته باشد. همچنین دارای عایق هایی از الیاف ضد باکتری و ضد حساسیت باشد. نوع پارچه تشک، استحکام و مقاومت آن، نوع دوخت و شرایط آماده سازی و بسته بندی تشک از پارامترهایی است که نشانه مرغوبیت تشک است.
نکاتی برای خرید تشک
پیش از خرید تشک باید نکاتی را در نظر بگیرید تا وقتی تشک را به منزل آوردید و یک شب روی آن به خواب
رفتید از انتخابتان راضی باشید:
ـ پرس و جو کنید: پیش از خرید تشک بهتر است خوب پرس و جو و تحقیق کنید. انواع تشک های موجود در بازار را جویا شوید و مارک های معروف تر و مرغوب تر را بیابید. شما می توانید در مرحله اول در مورد کارخانه سازنده، مکان فیزیکی آن، مراکز رسمی فروش و استاندارد آن تحقیق نمایید. با کارشناسان فروش تشک گفتگو کنید و از آنها بخواهید پس از شنیدن نیازهایی که به یک تشک دارید، مناسب ترین تشک را به شما معرفی کنند.
ـ گارانتی: اگر از شرکت های معتبر تولید کننده تشک، خرید کنید تشک شما دارای گارانتی خواهد بود.
ـ عجله نکنید: برای خرید تشک عجله نکنید و وقت کافی صرف کنید. انواع بسیار متفاوتی از تشک ها در بازار وجود دارند. شما می توانید به آرامی روی هر تشک دراز بکشید و راحتی آن را امتحان کنید سپس یک تشک دیگر را امتحان کنید.
ـ ثبات و استحکام: هر تشکی که استحکام بیشتری داشته باشد لزوما بهتر و مرغوب تر نیست. بعضی ها فکر می کنند هرچه تشک سفت تر باشد برای کمر و ستون فقرات بهتر است ولی این طور نیست. اگر تشک خیلی سفت باشد به استخوان ستون فقرات شما اجازه نخواهد داد مطابق با شانه ها و استخوان لگن شما خمیدگی پیدا کند. تشک هایی که نرم تر هستند به استخوان شانه و لگن شما اجازه می دهند در تشک کمی فرو روند و استخوان ستون فقرات شما به صورت مستقیم روی سطح تشک قرار گیرد.
ـ اندازه تشک: اندازه تشک باید متناسب با اندازه قد و سرویس خواب شما باشد. قبل از خرید تشک از اندازه دقیق سرویس خواب یا باکس خود اطمینان کافی حاصل نمایید.
ـ فنرها را کنترل کنید: اگر تشکی فنرهای بیشتری درونش کار گذاشته شده باشد لزوما تشک بهتری نیست. به طور معمول فنرهای تشک ها به هم پیوسته و یا جدا جدا درون آن کار گذاشته شده است. تشک هایی که فنرهای به هم پیوسته دارند به طور معمول درون آنها از فنرهای کمتری استفاده شده است چون فنرها به هم پیوسته و گره خورده اند. تشک هایی که فنرهای از هم جدا دارند، تعداد فنرهایی که درون شان کار گذاشته شده است بیشتر است زیرا هر فنر باید به تنهایی از بدن شما هنگامی که روی تشک دراز کشیده اید، حمایت کند. مزیت تشک هایی که فنرهای مستقل دارند این است که اگر شما روی تشک خوابیده باشید و فرد دیگری روی تشک جا به جا شود شما کمتر متوجه این جابه جایی تشک می شوید. اگر شما خوابتان سبک است این نوع تشک را خریداری کنید.
ـ حتما از محافظ تشک استفاده نمایید زیرا قابل شستشو بوده و عمر پارچه تشک شما را افزایش خواهد داد.
ـ از چه مارکی خرید می کنید؟ خیلی از اوقات ارزش دارد که شما از یک شرکت معتبر تولید کننده تشک، خرید کنید. تشک هایی که در این کارخانه ها تولید می شوند به طور معمول کنترل کیفیت بالایی دارند و به گونه ای طراحی شده اند که سلامت عضلات و اسکلت بدن را هنگام دراز کشیدن روی تشک تامین می کنند.
ـ خجالت نکشید: سعی کنید تحت فشار فروشنده تشکی را خریداری نکنید. اصلا اشکالی ندارد سوالات زیادی درباره قیمت، گارانتی، کیفیت، طریقه حمل تشک به منزل (هزینه بر عهده شما یا فروشنده)، امکان تعویض تشک را از فروشنده بپرسید و سپس با آگاهی کامل اقدام به خرید تشک کنید.
کی به فکر خرید یک تشک جدید باشید؟
برخلاف عقیده بسیاری از افراد، تشک یکی از مهم ترین لوازم منزل است چرا که به طور مستقیم با سلامت اسکلت و عضلات شما در ارتباط است. همانطور که قبلا ذکر شد ما یک سوم عمر خود را در خواب به سر می بریم؛ بنابراین بهتر است یک سوم عمر خود را در تشک استانداردی طی کنید که تا خواب آرام و سالمی داشته باشید. چون اغلب تشک ها جاذب رطوبت، میکروب و سایر عوامل محیطی می باشند لذا بهتر است در صورت تغییر رنگ یا تغییر فرم فیزیکی به فکر رفع ایراد یا تعویض تشک باشید.
 نشانه هایی که ممکن است بیانگر پایان عمر تشکتان باشد:
۱)    در قسمتی از تشک که در آن قسمت می خوابید گودی ایجاد شده است.
۲)     وقتی تشک شما غژغژ صدا می دهد.
۳)    پس از خوابیدن روی تشک احساس کمردرد می کنید یا بدنتان کوفته است.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر