کد مطلب: 10500 | زمان انتشار: ۵:۱۷:۴۸ - دوشنبه ۴ خرد ۱۳۹۴ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 496 | |

راز سفید شدن موها

راز سفید شدن موها

مو در فولیکول، نوعی لوله پیاز مانند روی پوست سر رشد می کند و به طور متوسط هر انسانی دارای ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار فولیکول است که هر یک به طور مستقل عمل می کند. مو رنگ خود را از ملانین (نوعی رنگدانه) به دست می آورد. دو نوع ملانین ایوملانین (قهوه ای پررنگ یا سیاه) و فیوملانین (قرمز متمایل به زرد) با هم ترکیب می شود تا بقیه رنگ ها را به وجود بیاورد. یک نظریه درباره علت سفید شدن مو این است که با افزایش سن روند دریافت ملانین از طریق مو کند یا متوقف می شود، بنابراین مو خاکستری، نقره ای یا سفید می شود.

مو می تواند خود را از داخل بی رنگ کند:
نتایج بررسی های جدید نشان می دهد، سفید شدن مو می تواند به دلیل تراکم هیدروژن پیروکسید در سلول های مو باشد. سلول ها به طور طبیعی مقدار کمی هیدروژن پیروکسید دارد که از طریق آنزیمی به نام کتالیز (Catalase) کنترل می شود. با بالا رفتن سن این آنزیم کمتر تولید می شود و در نتیجه، تراکم هیدروژن پیروکسید بالا می رود و ساخت طبیعی ملانین، رنگدانه طبیعی در مو را محدود می کند و مو سفید می شود.

نژاد در سفیدی مو نقش دارد:
به طور کلی، اروپایی ها در اواسط دهه سوم زندگی، آسیایی ها در اواخر آن دهه و آفریقایی ها و آمریکایی ها در دهه چهارم زندگی دچار سفیدی مو می شوند.

استرس می تواند در سفید شدن مو نقش داشته باشد:
اگرچه برخی از محققان معتقدند که ژن تنها علت سفید شدن مو است، اما باید گفت بین استرس و سفید شدن مو ارتباط وجود دارد.

کندن یک تار موی سفید باعث درآمدن چند تار موی سفید نمی شود:
هر پیاز مو حاوی تنها یک مو است و کندن آن باعث تکثیر مو نمی شود. کندن مو به پیاز آن آسیب می رساند و حتی مانع از تولید مو در آن قسمت می شود.

استعمال دخانیات باعث سفید شدن زودهنگام موها می شود

 

شوک روحی باعث سفید شدن یک شبه موها نمی شود:
برخی می گویند که شوک روحی باعث سفید شدن ناگهانی مو می شود. اما موی در آمده تغییر رنگ نمی دهد.

استعمال دخانیات باعث سفید شدن زودهنگام موها می شود:
نتایج بررسی های متعددی نشان می دهد استعمال سیگار با پیری زودرس از جمله سفید شدن مو ارتباط دارد. این بررسی ها نشان می دهد که ارتباط چشمگیری بین استعمال دخانیات و سفید شدن مو در افراد زیر ۳۰سال وجود دارد. در واقع افراد سیگاری دو و نیم برابر دیگران مستعد سفید شدن زودرس مو هستند.

موی بدن نیز سفید می شود:
موهای بدن نیز سفید می شود با این حال سرعت این روند با سفید شدن موی سر متفاوت است به همین علت است که برخی مردان ریش سفید و موهای قهوه ای دارند یا برعکس.

سفیدی می تواند ارثی باشد:
از زمان تولد ژن ها برای این که موها کی و چگونه سفید شود، برنامه ریزی شده است. افرادی که ژن سفیدی مو دارند قبل از ۳۰ سالگی دچار سفیدی مو می شوند. در حالی که بیشتر افراد در میانسالی موهایشان سفید می شود. متخصصان پوست قانون ۵۰/۵۰/۵۰ را در نظر می گیرند، یعنی نیمی از جمعیت در ۵۰سالگی حداقل ۵۰درصد موی سفید خواهند داشت



ارسال نظر



لوگو اسپانسر