کد مطلب: 5023 | زمان انتشار: ۱۹:۱۹:۴۹ - چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 1,919 | |

درمان معده درد با داروی گیاهی

درمان معده درد با داروی گیاهی

اگر معده درد دارید با این گیاه زیبا از شر آن خلاص شوید!

گیاهی است نسبتاً کوچک با ارتفاعی حدودا ۱۵ تا ۴۰ سانتی‌متر که در طب سنتی ایران، به عنوان تقویت‌کننده و آرام‌بخش دردهای معده کاربرد زیادی داشته، به‌طوری‌که دم کرده این گیاه برای سوء هاضمه همراه با نفخ و کاهش اسید معده مفید دانسته شده است.

وزارت بهداشت از پژوهش‌هایی خبر داد که نتایج آن بر تأثیرات مثبت گیاه بومادران بر کاهش عوامل تهاجمی و آسیب‌رسان به معده گواهی می‌دهد.

عصاره گیاه بومادران با تقویت عوامل محافظت‌کننده مخاط معده، کاهش ترشح اسید، افزایش موکوس، تضعیف عوامل تهاجمی و آسیب‌رسان، کاهش تولید رادیکال‌های آزاد و افزایش ترکیبات آنتی اکسیدان در پیشگیری از ایجاد زخم معده تاثیرات مثبتی دارد.

نتایج تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد که عصاره آبی-الکلی گیاه بومادران اثر قابل توجهی بر زخم معده ناشی از ایندومتاسین در موش صحرایی دارد. این اثرات عمدتاً با کاهش اسید، افزایش ترشح مخاط (موسین) و افزایش عوامل آنتی اکسیدان در بافت معده انجام می‌گیرد.

بومادران گیاهی است نسبتاً کوچک با ارتفاعی حدودا ۱۵ تا ۴۰ سانتی‌متر که در طب سنتی ایران، به عنوان تقویت‌کننده و آرام‌بخش دردهای معده کاربرد زیادی داشته، به‌طوری‌که دم کرده این گیاه برای سوء هاضمه همراه با نفخ و کاهش اسید معده مفید دانسته شده است.

تنها گفتن این که یک گیاه بر روی یک بیماری خاص مؤثر است کافی نبوده و باید در تهیه یک داروی گیاهی نوع مواد مؤثر، مقدار، فرمولاسیون و مکانیسم اثر آن‌ها ذکر و عوارض جانبی آن نیز مورد توجه قرار گیرند.

ابتدا با استفاده از داروی ایندومتاسین در موش‌ها، زخم معده ایجاد شد و سپس اثر درمانی و در ادامه اثر پیشگیری‌کننده تجویز گیاه بومادران بعد و قبل از ایجاد زخم معده مورد بررسی قرار گرفت که طی آن اثرات مثبت درمانی این گیاه روشن و در بررسی پاتولوژیک نیز بهبود زخم مشاهده شد.

این گیاه را علف هزار برگ هم می نامند. این گیاه معطر دارای اسانس، اینولین و کمی تانن است و در کشورهای اروپایی به عنوان دارو برای قطع تب استفاده می شود.

– این گیاه بطور خاص تب بُر است. ضماد آن جهت درد سینه مفید است. بُخور و جوشانده آن برای درمان زکام مفید است، پس در زمان سرماخوردگی بسیار مفید است.

– ادرار را زیاد می کند، در نتیجه برای سنگ های کلیه مفید است.

– باد شکن است.

– ماساژ دادن محل درد با روغن بومادران یا گذاشتن سوخته آن بر روی محل زخم ، موجب تسکین درد و جلوگیری از خونریزی می شود.

– در قدیم ضماد بومادران یعنی برگ های تازه آن را که با روغن ترمس ( باقلای مصری ) مخلوط بوده ، بر روی محل کچلی یا روی صورت مردان جوان برای رویش مو قرار می دادند.

– جوشانده سرشاخه گلدار آن برای رفع دردهای قاعدگی مفید است.

– ضماد بومادران برای درد سینه و انواع سردرد استفاده می شود. نام لاتین این گیاه برگرفته از نام آشیل، قهرمان افسانه‌ای یونان است.

گفته می‌شود در دوران نبردهای تروآ (حدود ۱۲۰۰ سال قبل از میلاد) از بومادران برای درمان زخم و جلوگیری از خونریزی و عفونت استفاده می‌شد. ضمناً این گیاه در دوره ساکسون‌ها برای دفع چشم بد به کار می‌رفت و نیز در مراسم سحر و جادو هم از آن استفاده می‌شد. نام مرسوم آن یعنی «خون دماغ» کاربرد سنتی بند آورنده خونریزی آن را بیان می‌کند.

جام نیوز



ارسال نظر



لوگو اسپانسر