کد مطلب: 11412 | زمان انتشار: ۹:۲۸:۴۰ - سه شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 332 | |

درمان مسمومیت غذایی با طب سنتی

درمان مسمومیت غذایی با طب سنتی

متخصص طب سنتی گفت: هنگام مسمومیت غذایی توصیه می‌شود که سیر، دارچین، سیب، موز و لیمو مصرف شود.

حسینی، متخصص طب سنتی گفت: مسمومیت غذایی معمولاً در فصل گرما به دلیل فاسد شدن سریع‌تر مواد غذایی شایع است و دارای علائمی مثل استفراغ، اسهال، تهوع، سردرد و دردهای شکمی است.
وی تأکید کرد: در چنین شرایطی ابتدا توصیه می‌شود که میزان آب از دست رفته بدن جبران شود به همین دلیل خوردن مایعات مثل آب، چای و آب‌میوه مناسب است.
این متخصص طب سنتی گفت: از دیدگاه طب سنتی برخی خوراکی‌ها خواص ضدقارچی داشته و پس از مسمومیت کاربرد دارند مثلاً سیر، به دلیل خاصیت ضد باکتریایی و ضد ویروسی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و به هنگام مسمومیت خوردن آن توصیه می‌شود.
حسینی همچنین افزود: به هنگام مسمومیت، پتاسیم بدن افت می‌کند به همین دلیل جبران آن با خوردن موز و سیب توصیه می‌شود.
وی ادامه داد: خوردن لیمو مفید است و مصرف ریحان در ماست نیز توصیه شده است.
حسینی گفت: استراحت کردن، عدم استعمال دخانیات، نخوردن کافئین مثل قهوه و نخوردن خودسرانه دارو از نکاتی است که باید رعایت شود.
این متخصص طب سنتی افزود: مصرف جوشانده شیرین‌بیان، ریشه زنجبیل و گون و همچنین دارچین نیز به رفع مسمومیت غذایی کمک می‌کند.

ریشه زنجبیل به رفع مسمومیت غذایی کمک می کند
 نسخه گیاهی مسمومیت
علائم ناشی از مسمومیت غذا یا به دلیل آلودگی‌های انگلی است یا باکتریایی. البته در نهایت سوءهاضمه مشکلاتی را برای فرد به دنبال دارد.

برای درمان، معمولاً مصرف گیاهان و عرقیات بین مردم رواج دارد که اشتباه هم نیست. مثلاً توصیه می‌شود از زنجبیل استفاده کنید. در طب سنتی مصرف زنجبیل بعد از مسمومیت ناشی از خوردن میوه‌های تازه اما آلوده توصیه شده است. آثار ضدباکتری و ضدانگلی آن نیز در طب رایج به اثبات رسیده است.

برای کاهش تهوع ناشی از مسمومیت می‌توان روزی ۳ بار و هر بار حدود ۲۵۰ میلی‌گرم عصاره زنجبیل را که در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد، مصرف کرد. اگر قرار است گیاه زنجبیل تازه یا خشک مصرف شود، باید به این نکته هم توجه کرد که به دلیل ساختار ریشه‌ای آن تا ۷۰ درصد حاوی پلی ساکارید است که اثر درمانی ضدتهوع ناشی از آن نیست پس برای مصرف دوز ۲۵۰ میلی‌گرم ماده موثره، لازم است به مقدار بیشتری زنجبیل مصرف کنید.

البته غیر از زنجبیل، برخی عرقیات گیاهی مثل عرق نعناع و آویشن نیز برای درمان سوءهاضمه و رفع مشکلات بعد از ابتلا به مسمومیت غذایی کاربرد دارد؛ به طوری که اگر دچار معده درد شدید بهتر است نصف قاشق غذاخوری آویشن را با مقداری آب بجوشانید و پس از آن که جوشانده را از صافی عبور دادید، میل کنید. همچنین می‌توان نصف قاشق غذاخوری دارچین را نیز دم کرد و خورد.
از دیگر گیاهانی که در درمان این مشکل موثر هستند می‌توان به زیره سبز و سیاه و مرزنجوش اشاره کرد. البته استفاده از زیره سبز و سیاه، در کاهش نفخ شکم نیز بسیار موثر است. برای این منظور می‌توان حدود نیم گرم زیره سیاه را با مقداری نبات سایید و پس از صرف غذا میل کرد.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر