کد مطلب: 14718 | زمان انتشار: ۸:۳۷:۲۳ - یکشنبه ۳ تیر ۱۳۹۷ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 358 | |

دانستنی هایی راجب آموزش شنا به کودکان

دانستنی هایی راجب آموزش شنا به کودکان

با وجود فوایدی که شنا کردن دارد این سؤال پیش می‌آید که آیا برای کودکان امن است؟ می‌توانید به او شنا آموزش دهید؟ در این مقاله، به شما می‌گوییم فرزندتان چه زمانی می‌تواند شنا کند و چطور باید او را با آب آشنا کنید. به علاوه اطلاعاتی درباره احتیاط‌هایی که باید قبل از رفتن کودک به استخر رعایت کنید، به شما می‌دهیم. باوجود تمام این نکات، برای احتیاط بیشتر و با توجه به شرایط متفاوت هر کودک، بهتر است با یک متخصص اطفال هم مشورت کنید.

فصل تابستان است و روزهای گرم می‌تواند انگیزه‌ای برای گذراندن اوقات فراغتتان در جای خنکی مانند استخر باشد. اگر از آن والدینی هستید که به شنا کردن علاقه‌مندید، احتمالاً دوست دارید فرزندتان را با خود به استخر ببرید و این لذت را با یکدیگر شریک باشید.

کودک چه زمانی می‌تواند شنا کند؟
«کمیته ملی ایمنی آمریکا» داشتن حداقل شش ماه سن را برای رفتن به استخر مناسب می‌داند. با این‌حال اطلاعات ناکافی در این زمینه باعث می‌شود تا برخی والدین فرزندشان را زیر این سن به استخر ببرند. در شش‌ماهگی کودکتان به لحاظ مهارت‌های ماهیچه‌ای قوی‌تر شده و قادر است گردن خود را بدون کمک صاف نگه دارد؛ بنابراین با توجه به رشد کودک، شش‌ماهگی زمان مناسبی برای شنای کودک است.

فواید شنا برای کودک چیست؟
– کاهش ریسک غرق شدن: کودکان سن یک تا چهار سال که از نوزادی شنا یاد می‌گیرند، کمتر در معرض خطر غرق شدن هستند. این بچه‌ها در آب احساس اطمینان بیشتری می‌کنند.

– کنترل و تعادل بهتر بدن: شنا به کودکان کمک می‌کند تعادل بدن و کنترل ماهیچه‌هایشان را بهتر انجام دهند. احتمالاً این مورد به خاطر به‌کارگیری بیشتر از عضلات در هنگام شنا کردن است.

– ارتقای سلامت استخوان‌ها: گفته می‌شود به خاطر حرکات قدرتی که در شنا انجام می‌شود، این ورزش در تقویت استخوان‌ها و مفاصل نوزاد مؤثر است.

– به آسم کمک می‌کند: شنای آرام به افراد و همچنین بچه‌هایی که مشکل آسم دارند کمک می‌کند تا با شرایطشان راحت‌تر کنار بیایند.

– بهبود توانایی‌های جسمی و شناختی: کودکانی که زودتر شنا را شروع می‌کنند، توانایی شناختی و جسمی بهتری دارند.

مزایایی که شنا برای کودکان دارد قابل‌بحث است و ممکن است تأثیر آن برای برخی بعد از ۱۲ ماهگی باشد. البته شنا زمانی سرگرمی و ورزش خوبی شناخته می‌شود که استخر مناسبی را برای فرزندتان انتخاب کرده باشید.

چگونه استخر مناسبی برای شنای کودکتان انتخاب کنید؟
برای انتخاب استخر مناسب برای استفاده فرزندتان نکات زیر را به خاطر داشته باشید:

– استخر باید دارای حوضچه جداگانه ویژه نوزادان باشد: برای کاهش ریسک سرایت عفونت به این نکته دقت کنید.

– توجه داشته باشید استخری را که آب را به‌صورت منظم عوض می‌کند، به آبی که با کلر تصفیه می‌شود ترجیح دهید.

– استخری را انتخاب کنید که سرپوشیده باشد و دستگاه‌های تهویه آن به‌خوبی کار کند.

– استخری با عمق کم انتخاب کنید. عمق زیاد استخر باعث می‌شود حواستان معطوف به حفظ تعادل خودتان در آب باشد درنتیجه نمی‌توانید به‌خوبی مراقب فرزندتان باشید. بهتر است عمق آب استخر طوری باشد که در حالت ایستاده سر بزرگ‌سالان بیرون از آب باشد. البته اگر عمق آب تا شانه‌ها باشد، بهتر است.

– به حضور نجات‌غریق دقت کنید: حضور یک نجات‌غریق در کنار استخر برای مواقع ضروری الزامی است.

با رعایت این معیارها استخری مناسب کودکتان پیدا می‌کنید؛ اما لوازمی را که او برای رفتن به استخر نیاز دارد، فراموش نکنید!

  برای بردن کودکان به استخر حتما باید یک سری از وسایل ضروری را به همراه داشته باشید

در کیف استخر کودک چه چیزی بگذارید؟
–  پوشک استخری: پوشک‌های معمولی برای استفاده در استخر مناسب نیستند. یک بسته پوشک استخری بخرید تا داخل آب باد نکنند. این پوشک‌ها دارای چسب‌های بیشتر و خاصیت الاستیسیته یا کشسانی بالاتری هستند تا از پس دادن پوشک در آب جلوگیری کنند.

– اسباب‌بازی‌های آبی: اسباب‌بازی‌های ضدآبی که روی سطح آب شناور می‌مانند برای سرگرم کردن بچه‌ها در استخر مناسب هستند.

– حوله: یک حوله نرم مناسب برای وقتی‌که فرزندتان از استخر خارج می‌شود نیاز دارید. به‌علاوه می‌توانید از حوله‌های تن‌پوش برای زمانی که بین شنا بیرون می‌آید و می‌خواهد فوری چیزی بپوشد استفاده کنید.

– شیشه شیر و میان وعده: بعد از استخر، کودکتان گرسنه می‌شود. یک شیشه شیر و پوره میوه‌هایی مثل موز انتخاب مناسبی است.

– لباس اضافه: به همراه داشتن یک دست لباس اضافه را فراموش نکنید.

چگونه به کودک شنا یاد بدهید؟
تکنیک‌های زیر کمکتان می‌کند به فرزندتان شنا یاد داده و حرکت‌هایش را پرورش دهید:

– کودکتان را بغل کنید و به آرامی وارد استخر شوید تا زمانی‌که تا نیمه در آب قرار بگیرد. اجازه دهید تا آب را احساس کند. سپس به‌آرامی او را در آغوشتان بالا و پایین کنید.

– کودک را صاف نگه دارید و در آب به جلو و عقب حرکت دهید. این کار باعث می‌شود تا کودک با حس حرکت کردن در آب آشنا شود.

– کودک را مقابل خود نگه دارید. طوری که صورتتان روبه‌روی همدیگر باشد. یک دستتان را بر روی کمر و دیگری را روی سینه کودک قرار دهید. زمانی که در حال فروبردن او در آب هستید، به‌آرامی روی صورت او فوت کنید. سپس فوراً او را بالا بیاورید و روی سینه خود قرار دهید.

دمیدن روی صورت نوزاد باعث می‌شود تا او رفلکس یا عکس‌العمل غواصی از خود نشان دهد، یعنی دهانش را ببندد و نفسش را نگه دارد. درنتیجه مانع از خوردن آب می‌شود. این کار را چندین بار تا زمانی که رفلکس غواصی فرزندتان به‌خودی‌خود انجام شود، تکرار کنید.

–  کودک را طوری که پشتش به شما باشد، بغل کنید. به‌آرامی صورتش را به سمت جلو ببرید طوری که داخل آب برود و فوراً به عقب بکشید. این حرکت نوزاد را عادت می‌دهد تا در ابتدا با آب تماس پیدا کند.

– یک دستتان را روی سینه و دیگری را زیر پاهای فرزندتان قرار دهید و او را به‌صورت افقی- طوری که شکمش رو سطح آب باشد و صورتش بیرون آب- بگیرید. کودکتان دست‌وپایش را تکان می‌دهد تا روی آب بماند.

–  مراحل حرکت قبل را انجام دهید. با این تفاوت که این بار کمر کودک روی سطح آب باشد.

– با استفاده از دودستتان طوری کودک را بگیرید که به‌صورت افقی شکمش روی آب باشد. صورت در سمت راست و پاها در سمت چپ. سپس به‌آرامی او را به سمت چپ بچرخانید تا صورتش داخل آب شود و زمانی که دست‌وپا زد او را از آب خارج کنید. این حرکت به او کمک می‌کند تا به شرایط زیرآب عادت کند.

– زمانی که احساس کردید کودکتان در آب راحت است، او را رها کنید تا خودش حرکت‌ها را کشف کند؛ اما برای جلوگیری از حوادث احتمالی نزدیک او بمانید.

هدف این روش‌ها این است که نوزاد بتواند با شرایط آب آشنا شود و از آن لذت ببرد.

آیا نوزاد می‌تواند به‌تنهایی شنا کند؟
جواب این سؤال منفی است. بچه‌ها برای شنا به حمایت شما نیاز دارند. نوزادان واکنش‌هایی دارند که باعث می‌شود داخل آب راحت باشند؛ اما معمولاً این واکنش‌ها از ۱۲ ماهگی به بعد از بین می‌رود. درواقع حتی اگر زمان زیادی را در استخر سپری کرده باشند، قادر نیستند به‌صورت جسمی شنا کنند و به‌تنهایی در آب راه بروند. باید در نظر داشت یاددادن شنا به بچه‌ها چیزی جز آشنا کردن آن‌ها با آب و شناور ساختنشان نیست.

کودک چقدر می‌تواند شنا کند؟
زمان یکسانی برای تمامی کودکان وجود ندارد؛ اما مدت‌زمان ایده‌آل برای شنای نوزادان بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه است. البته در این زمان حواستان به نشانه‌هایی مانند لرزیدن یا نق زدن فرزندتان که اتفاق می‌افتد باشد. اگر فرزندتان هرکدام از این نشانه‌ها را داشت یا احساس خستگی کرد، بدانید وقت شنا کردن به پایان رسیده است!

چطور از کودک در استخر مراقبت کنیم؟
– هیچ‌گاه فرزندتان را تنها نگذارید: بنا بر نظر آکادمی کودکان آمریکا، کودکان می‌توانند حتی در ۲ اینچ (کمتر از شش سانتی‌متر) آب هم غرق شوند؛ اما با نظارت بزرگ‌سالان حوادث غرق شدن قابل‌پیشگیری است. درنتیجه هیچ‌گاه نوزادتان را بدون مراقبت در استخر رها نکنید.

– از استخرهایی که از کلر زیادی استفاده می‌کنند، دوری‌کنید. متخصصان می‌گویند اگر بوی کلر را از آب حس می‌کنید احتمالاً به معنای میزان زیاد کلر در آب است. وجود کلر اضافی در آب برای مجاری تنفسی و چشم‌های فرزندتان مشکل ایجاد می‌کند.

– از وسایل الکترونیکی دوری‌کنید: از خطرات بالقوه‌ای که در اطراف استخر وجود دارد چیزهایی مثل لوازم برقی که ممکن است کودکتان در معرض آن‌ها قرار بگیرد، آگاه باشید و دوری‌کنید.

– کمک‌های اولیه را یاد بگیرید: کمک‌های اولیه برای احیای فرد در حال خفگی را یاد بگیرید. می‌توانید این آموزش را از طریق خانه‌های محله یا فرهنگسراها ببینید. اگر نجات‌غریقی در اطراف استخر است، مطمئن شوید که به این کمک‌ها آشناست.

چه زمانی کودک اجازه شنا ندارد؟
در شرایط زیر کودک را به استخر نبرید:
– اسهال: اگر فرزندتان اسهال دارد از استخر بردن او صرف‌نظر کنید. چون حتی بهترین پوشک‌ها هم نمی‌توانند از وارد شدن باکتری به آب جلوگیری کنند. این کار باعث آلودگی استخر برای دیگران می‌شود.

– عفونت گوش: شنای طولانی‌مدت می‌تواند خطر عفونت کانال خارجی گوش را افزایش دهد. این حالت را عفونت خارجی یا گوش شناگر می‌گویند. اگر فرزندتان پیش‌ازاین عفونت گوش داشته شنا کردن می‌تواند مشکلش را بدتر کند.

– سرفه و سرماخوردگی: آبریزش بینی و سرفه می‌تواند باعث آلوده شدن آب استخر شود. به‌علاوه سردی آب نیز می‌تواند شرایط سرماخوردگی را برای فرزندتان بدتر کند.

– عفونت چشم: شنا کردن با عفونت چشم، باعث اذیت شدن چشم‌ها شده و همچنین باکتری را به دیگران منتقل می‌کند.

– آسم، آلرژی و اگزما: اگر فرزندتان آسم یا آلرژی دیگری دارد برای بردن او به استخر با پزشکش مشورت کنید. مواد افزوده‌شده به آب مانند کلر می‌تواند شرایط مشکل او را بدتر کند. اگر فرزندتان اگزما دارد، باید مراقبت ویژه‌ای داشته باشید و با پزشکش مشورت کنید.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر