کد مطلب: 1447 | زمان انتشار: ۱۰:۴۹:۵۱ - یکشنبه ۱۲ آبا ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 2,382 | |

خواص گیاه رازیانه

خواص رازیانه

مشخصات ظاهری رازیانه  : گیاهی است دو ساله، پایا با ساقه های راست و شیاردار که گاهی یکی دو متر طول دارد و به شکل خودرو در بسیاری از کشورهای جهان چه در اروپا و چه در آسیا می روید. در اغلب کوههای شمال ایران نیز این گیاه روییده و تخم آن هم صادر می گردد. این گیاه دارای برگهای متناوب با بریدگی های عمیق و نخی شکل می باشد؛ گلهای این گیاه دارای رنگ زرد خوش منظری است و در بالای ساقه به صورت چتری و مرکب از گلهای ریز قرار دارد. میوه یا تخم آن به صورت دو فندقه بوده و در حدود هشت تا ده میلیمتر طول دارد ولی عرض آن از سه چهار میلیمتر تجاوز نمی کند. دانه های آن به رنگ قهوه ای یا زرد بوده و پس از رسیدن در بالای گیاه خودنمایی می کنند که دارای مزه خوش آیندی هستند؛ تمام گیاه دارای اسانس می باشد و عطری ملایم ولی دوست داشتنی دارد.

موطن اصلی این گیاه منطقه مدیترانه و قفقاز می باشد ولی امروزه به طرق مختلفی در مزارع و باغها کشت می شود.

خواص گیاه رازیانه : برای مصارف دارویی میوه های آن را که کاملاً رسیده باشند با دست می چینند و قسمتهای نارس را تا زمان رسیدن رها می کنند. دانه های خشک و جدا شده را در محلی خشک مانند یک پاکت کاملاً سربسته نگهداری می کنند. میوه ها دارای اسانس روغنی تا شش درصد که مواد اصلی آن آنتول، و همچنین آلبومینها، قندها و لعاب است، می باشند. دانه های آن دارای اثر آرام کننده (عضله صاف )، بی حس کننده (دل درد ) و باد شکن است.

 

دم کرده تخم رازیانه شیر مادران کم شیر را زیاد می کند، دردهای انقباضی مثل اسپاسم و قولنج کلیه و روده را برطرف می کند. اسهال و یبوست را رفع می کند و علیه بیماری های مجاری ادراری و به عنوان کمک درمان برای بیماری دیابت نیز توصیه می شود.

بوی خاص رازیانه باعث می شود حشراتی مثل ساس، پشه و مورچه از محل های کاشت آن فرار کنند و به همین دلیل راه خوبی برای دور کردن حشرات از منزل به شمار می رود.
از دم کرده این گیاه برای رفع چربی زیاد پوست استفاده می کنند و چنانچه موهای سر با این دم کرده شست و شو شود چربی زیاد پوست سر مرتفع شده و موها درخشندگی خاصی پیدا می کنند.

رازیانه.خواص رازیانه.طرز تهیه ی رازیانه.

آب رازیانه نیز که از فشردن تمام قسمتهای گیاه به دست می آید و برای غرغره و شستشوی چشمی بکار می رود به آب سبزی های دیگر به منظور تقویت اثر مدر و خاصیت ضد رماتیسم، ضد کرم و زیاد کننده ترشحات شیر افزوده می شود.
رازیانه دارای مصارف صنعتی در رابطه با تهیه صابون های عطری، نوعی ادوکلن، لوسیون بعد از تراشیدن ریش، تهیه خمیر دندان و خمیر ریش تراش و همچنین مربا سازی می باشد. این گیاه عسل دهنده بسیار خوبی نیز محسوب می شود.
طرز تهیه دم کرده رازیانه : برای تهیه دم کرده یا چای رازیانه بایستی تخم آنرا کوبید و بعد کمتر از یک قاشق چایخوری از این کوبیده را در یک قوری آبجوش دم کرده و به مدت بیست دقیقه تا نیم ساعت صبر نمود تا خوب دم بکشد و حاصل را با کمی شکر یا بدون آن نوشید.

 

 



ارسال نظر



لوگو اسپانسر