کد مطلب: 1827 | زمان انتشار: ۱۱:۲۲:۲۷ - جمعه ۱۷ آبا ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 1,165 | |

خطرات و مضرات آفتاب گرفتن

خطرات و مضرات آفتاب گرفتن

تابستان، فصل دریا رفتن و آفتاب گرفتن در سواحل زیبا ی شمالی کشور است. همین مسأله بسیاری را وسوسه می کند که دل را به دریا بزنند اما، بیشتر آنها از خطرات و مضرات آفتاب برای پوست بدن خود آگاه نیستند، در این مقاله برخی نکات ایمنی در این زمینه مرور شده است.

انرژی تابشی خورشید در حدود ۱۸۴۳۸۶ مگاوات تخمین زده شده است. یک چنین رقم بسیار بزرگی حتی ممکن است برای پروفسور استیون هاوکینگ هم سرسام آور باشد. انرژی خورشید از اشعه ماوراء بنفش عبور می کند و به سه نوع اشعه تقسیم می شود، اشعه ماوراء A,B,C شدت پرتوهای اشعه ماوراء بنفش بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر بیشتر است. طول موج های اشعه ماوراء بنفش بسیار کوچک است و برحسب میلیاردم متر اندازه گیری می شود. اما، این امواج، انرژی بالایی دارند که در بدن انسان نفوذ می کنند و ساختار سلول های پوست را تغییر می دهند. اشعه ماوراء بنفش نوع C کوتاه ترین طول موج را دارد و بسیار خطرناک است. خوشبختانه این اشعه کاملاً جذب اتمسفر بالای زمین می شود. متأسفانه، اشعه ماوراء بنفش نوع A و B موجب سرطان پوست می شود و به DNA بدن آسیب می رساند. علاوه بر این موجب برنزه شدن پوست بدن نیز می شود.

درباره نور خورشید

۱- مقدار انرژی تابشی خورشید به زمین طی ۵ دقیقه برابر است با کل انرژی هایی که جمعیت جهان طی یک سال و در اشکال مختلف مصرف می کنند.

۲- مقدار انرژی تابشی خورشید که در یک تعطیلات دو هفته ای در نواحی مدیترانه ای دریافت می کنید با کل انرژی تابشی خورشید در انگلستان برابر است.

۳- هر ساله در حدود ۵۰ هزار بریتانیایی به سرطان پوست دچار می شوند که بیش از ۲۰ درصد از این افراد به کام مرگ کشیده می شوند. نیمی از مردم استرالیا به بیماری سرطان پوست دچار می شوند.

۴- بسترهای خورشیدی (تخت هایی هستند که روی آنها چراغ هایی نصب شده که اشعه ماوراء بنفش ساطع می کنند) به اندازه خورشید خطرناکند، زیرا تشعشعات آنها به عمق پوست نفوذ می کند.

۵-  پژوهش های جدید حاکی از آن است که احتمالاً آفتاب خطر ابتلا به بسیاری از سرطان ها مانند سرطان سینه و پروستات را کاهش می دهد.

فواید و مضرات نور خورشید

۱- اشعه ماوراء بنفش خورشید، منبع اصلی ویتامین D بدن ما است. این ویتامین برای استخوان ها، عضلات و سیستم ایمنی بدن ما لازم است. ویتامینD، همچنین توان مبارزه با بروز و رشد تومورهای سرطانی را دارد.

۲- نور آفتاب موجب فعالیت غده صنوبری در مغز می شود. این غده ماده شیمیایی به نام تریپتمینس تولید می کند که وضعیت روحی شما را بهبود می بخشد.

۳- قرار گرفتن در معرض نور خورشید و اشعه ماوراء بنفش ساختگی (صناعی) به عنوان یک عامل مهم و پیش گیرنده در بیماری سرطان پوست شناخته شده است.

۴- قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید احتمالاً شما را چهار بار بیشتر مستعد مبتلا شدن به بیماری آب مروارید می کند.

۵-  آفتاب سوختگی می تواند پراکندگی و عملکرد گلبول های سفید خون (سلول های دفاعی بدن) را تغییر دهد و نیز به DNA بدن آسیب وارد کند.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر