کد مطلب: 6222 | زمان انتشار: ۱۱:۱۴:۴۸ - شنبه ۲۵ مرد ۱۳۹۳ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 635 | |

بزرگترین خطر براى علما و دانشمندان

آنان که ماجراى غدیر خم را در کتب تفسیر و تاریخ خود محو و مسیر آیات را تحریف و توجیه مى‏کنند و مردم را به جاى امام معصوم به سراغ دیگران مى‏فرستند، دچار کتمان حقیقت شده‏اند.

إِنَّ الَّذِینَ یَکْتُمُونَ ما أَنْزَلَ اللَّهُ مِنَ الْکِتابِ وَ یَشْتَرُونَ بِهِ ثَمَناً قَلِیلاً أُولئِکَ ما یَأْکُلُونَ فِی بُطُونِهِمْ إِلاَّ النَّارَ وَ لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ وَ لا یُزَکِّیهِمْ وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلِیمٌ (بقره ـ ۱۷۴)

2261521611487224170215392924716690239187224

کسانى که آنچه را خداوند از کتاب نازل کرده، کتمان مى‏کنند و بدان بهایى اندک مى‏ستانند، آنها جز آتش در شکم‏هاى خود فرو نمى‏برند، و خداوند روز قیامت با آنها سخن نمى‏گوید و پاکشان نمى‏کند و براى آنها عذاب دردناکى است.

دانشمندانِ یهود و نصارى تا قبل از آمدن پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله، به مردم وعده‏ى آمدن آن حضرت را مى‏دادند و نشانه‏هایى را که در تورات و انجیل آمده بود براى مردم مى‏گفتند، ولى همین که پیامبر اسلام مبعوث شد و آنها اقرار به رسالت آن حضرت را مساوى با از دست دادن مقام، مال و خود دیدند، حقیقت را کتمان نمودند، تا چند روزى بیشتر در مسند خود بمانند و تحفه و هدایایى بخورند، ولى این بهاى اندکى است که در برابر گناه بزرگ خود دریافت مى‏دارند و این درآمدها نیز چیزى جز آتش نیست که مى‏خورند. هم چنان که در آیه‏اى دیگر، از خوردن اموال یتیمان به خوردن آتش تعبیر شده است. (نساء، ۱۰)

درست است آنچه گفتیم شأن نزول این آیه بود و روى سخن با علماى یهود است ولى مفهوم آیات در هیچ مورد اختصاص به شأن نزول ندارد، در حقیقت شأن نزول ها وسیله‏اى هستند براى بیان احکام کلى و عمومى که خود یکى از مصداق هاى آن محسوب مى‏شوند.

بنابراین تمام کسانى که احکام خدا و حقایق مورد نیاز مردم را از آنها کتمان کنند و به خاطر کسب مقام و یا به دست آوردن ثروتى مرتکب این خیانت بزرگ شوند، باید بدانند که حقیقت گران بهایى را به بهاى ناچیزى فروخته‏اند، زیرا حق پوشى اگر با تمام دنیا مبادله شود باز مرتکب شونده آن ضرر و زیان کرده است‏.
معنى جمله” آن را به بهاى کمى نفروشید” این نیست که کتمان حق در برابر بهاى گزاف بى‏مانع است، بلکه منظور این است هر بهاى مادى در برابر کتمان حق گرفته شود ناچیز و بى ارزش است هر چند تمام دنیا باشد!

خداوند در روز قیامت با این کتمان کنندگان، سخنى از روى محبّت نخواهد گفت، با آنکه در آن روز، مۆمنان با خدا هم سخن خواهند شد. البتّه این گفتگو یا از راه ایجاد موج در فضا و یا از طریق الهام و با زبان دل است و همه خوبان در آن روز کلیم اللّه مى‏شوند.

به هر حال این لطف بزرگ پروردگار و این لذت بى‏نظیر معنوى براى بندگان پاکدلى است که زبان حقگویی دارند و مردم را به حقایق آشنا مى‏کنند، بر سر پیمان خود ایستاده‏اند و حق‏طلبى را هرگز فداى منافع مادى نمى‏کنند.

در اینجا سۆالى پیش مى‏آید که از پاره‏اى از آیات قرآن استفاده مى‏شود که خدا در قیامت با بعضى از مجرمان و کافران نیز سخن مى‏گوید، مانند قالَ اخْسَۆُا فِیها وَ لا تُکَلِّمُونِ:” بروید و گم شوید در آتش دوزخ و دیگر با من سخن مگویید.” (آیه ۱۰۸- مۆمنون).

این سخن را خداوند به گنهکارانى مى‏گوید که درخواست خلاصى از آتش دوزخ مى‏کنند، و مى‏گویند:” خداوندا ما را از آن خارج کن و اگر بار دیگر باز گشتیم ستمگریم”.

در سوره ” جاثیه” آیه ۳۰ و ۳۱ نیز نظیر این گفتگو از سوى خداوند با مجرمان مشاهده مى‏شود.

پاسخ این است که منظور از سخن گفتن در آیه مورد بحث ، سخن از روى لطف و احترام و محبت خاص است، نه سخنى که به عنوان بى‏مهرى و تحقیر و طرد و مجازات باشد که این خود یکى از دردناکترین کیفرها است.

توجهات لازم:

۱ـ در آیه قبل، به دنبال تحریم گوشت خوک و مردار، سخنى از مغفرت آمده است، ولى در این آیه که سخن از تحریم کتمان حقّ و گناهان مربوط به مسائل فکرى و فرهنگى است، لحن آیه بسیار تندتر شده و سخنى از مغفرت نیامده است.

۲ـ کتمان حقیقت، تنها درباره رسالت پیامبر اکرم صلى اللَّه علیه و آله نبوده است. کسانى که درباره جانشین واقعى پیامبر نیز کتمان حقیقت کنند، دچار این عقوبت خواهند شد.

آنان که ماجراى غدیر خم را در کتب تفسیر و تاریخ خود محو و مسیر آیات را تحریف و توجیه مى‏کنند و مردم را به جاى امام معصوم به سراغ دیگران مى‏فرستند، دچار کتمان حقیقت شده‏اند.
منظور از سخن گفتن در آیه مورد بحث سخن از روى لطف و احترام و محبت خاص است، نه سخنى که به عنوان بى‏مهرى و تحقیر و طرد و مجازات باشد که این خود یکى از دردناکترین کیفرها است
یک نکته:

البته واضح است که معنى جمله ” آن را به بهاى کمى نفروشید” این نیست که کتمان حق در برابر بهاى گزاف بى‏مانع است، بلکه منظور این است هر بهاى مادى در برابر کتمان حق گرفته شود ناچیز و بى ارزش است هر چند تمام دنیا باشد!.

پیام‏های آیه:

۱ـ دنیاگرایى، بزرگترین خطر براى علما و دانشمندان است. «یَکْتُمُونَ»، «یَشْتَرُونَ»

۲ـ دین فروشى، به هر قیمتى که باشد خسارت است، زیرا حقایق و معارف کتب آسمانى ارزشمندتر از همه منافع است. «ثَمَناً قَلِیلًا»

۳ـ خوردنى‏هاى حرام، به صورت آتش تجسّم مى‏یابند. «ما یَأْکُلُونَ»، «إِلَّا النَّارَ»

۴ـ اشیا داراى یک وجهه باطنى و ملکوتى هستند که در قیامت به آن شکل تجسّم مى‏یابند. «فِی بُطُونِهِمْ إِلَّا النَّارَ»

۵ـ کیفر، باید متناسب با جرم باشد. آنان که در دنیا راه شنیدن کلام خدا را بر مردم بسته‏اند، در قیامت از لذّت استماع کلام خدا محروم مى‏شوند. «لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ»

۶ـ عذاب‏هاى قیامت، هم جسمى و هم روحى است. «لا یُکَلِّمُهُمُ اللَّهُ»



ارسال نظر



لوگو اسپانسر