کد مطلب: 14264 | زمان انتشار: ۲۰:۵۹:۲۷ - یکشنبه ۸ بهم ۱۳۹۶ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 418 | |

بررسی دلایل افسردگی در زنان جوان

بررسی دلایل افسردگی در زنان جوان

افسردگی زنان متاسفانه در دوره های مختلف زندگی زنان پدیدار می شود. افسردگی زنان بعد از بارداری ، زایمان و یائسگی و حتی بعد از ازدواج مشکلی است که زنان رادر سنین مختلف تهدید می کند. علت چه می تواند باشد.شاید یک شب کم خوابی باعث کاهش افسردگی روز بعد شود، ولی بنا بر مطالعه ای جدید، کم خوابی مزمن رابطه ای مستقیم و جدی با افزایش شدت افسردگی در زنان جوان دارد.

به گفته دیوید کالمباخ از دانشگاه پزشکی میشیگان و مسئول اصلی این تحقیق، «رسیدن به این نتیجه که خوابِ کم و بی کیفیت منجر به بدخلقی و بدتر شدن خوابیدن می شود، چندان دور از ذهن نیست.» به گفته این محقق این ارتباط نه فقط در افراد مبتلا به بی خوابی یا افسردگی، بلکه در زنان جوان سالم هم دیده شده است.

محققان ۱۷۱ دختر محصل در مقطع پیش دانشگاهی را زیر نظر گرفته به مدت دو هفته روی آنها مطالعه انجام دادند. این مطالعه با ارائه پرسش نامه ای برای بررسی میزان اضطراب و افسردگی هر فرد شروع شد. در ادامه، افراد شرکت کننده باید گزارشی روزانه از میزان بدخلقی و اضطراب خود تهیه می کردند. این دختران جوان باید کل ساعات خواب، مدتی که طول کشیده تا به خواب روند و میزان کیفیت خوابِ هر شب خود را گزارش می دادند.

 رابطه افسردگی زنان جوان با کمبود خواب
این افراد به طور میانگین هر شب ۷ ساعت و ۲۲ دقیقه خوابیده بودند. ۲۱ دقیقه طول کشیده بود تا به خواب بروند. به طور کلی کیفیت خواب شان را نسبتا خوب گزارش کرده بودند. در ابتدا یک سوم خانم ها از نظر افسردگی در سطح «در خطر» بودند و ۱۷ درصدشان اضطراب بالینیِ قابل ملاحظه داشتند. در زنانی که در طول شب های این دو هفته کم تر خوابیده بودند علائم افسردگی که به صورت عدم درک لذت نمودداشت بیشتر مشاهده شد. در عین حال این علائم بیشتر روز بعد از شبی که بیشتر خوابیده بودند بروز کرده بود.

به گفته کالمباخ، «یک شب کم خوابی شاید حال روز بعد فرد را بهتر کند ولی تاثیرات درمانی یک شب کم خوابی کوتاه مدت است و چون بی خوابی مزمن احتمال بروز افسردگیرا افزایش می دهد، در بهترین حالت نیز فواید آن برای کاهش افسردگی، نسبتا کم است.»

وقتی این دختران جوان احساس رنج بیشتری داشتند، بیشتر طول می کشید تا به خواب روند و کیفیت خواب شان نیز پایین تر بود. علائم افسردگی شدیدتر معمولا قبل از شبی ظاهر می شد که مرحله خوابیدن طولانی تر بوده، ساعات خواب کم تر و کیفیت خواب پایین تر بوده است. کالمباخ در مصاحبه با رویترز گفت: «با توجه به دلایل مشکلات خواب، درمان افسردگی و اضطراب می تواند منجر به بهبود کیفیت خواب شود.»

مناسب ترین زمان برای ترک سیگار
محققان دریافته اند اگر شروع دوره ترک سیگار یا «روز ترک» در طول مرحله فعالیت فولیکول یا نیمه اول چرخه عادات ماهانه باشد، ترک سیگار چندان موفقیت آمیز نخواهدبود. به گفته رِان وتِریل، نویسنده اصلی این مطالعه و استادیار روان شناسی در دانشگاه پنسیلوانیا، «درک چگونگی تاثیر دوره ماهانه بر فرآیندهای عصبی، شناختی و رفتاری می تواند گامی مهم در دستیابی به درمان های موثرتر و انتخاب بهترین و فردی ترین روش ها برای کمک به ترک سیگار باشد.»

بنابر مطالعه ای دیگر از سوی همین محققان، در مرحله فولیکولی، نواحی مربوط به پاداش در مغز زنان، به هر چیزی که به سیگار کشیدن رمبوط است، واکنش قدرتمندتری نشان می دهد. در مطالعه اخیر، ۳۸ زن سیگاری در محدوده سنی ۲۱ تا ۵۱ سال شرکت داشتند که داروهای ضدبارداری هورمونی مصرف نمی کردند.

 رابطه افسردگی زنان جوان با کمبود خواب
از آن ها اسکن هایی گرفته شد تا چگونگی ارتباط مناطقی از مغز که به کنترل رفتار کمک می کنند با بخش های مربوط به سیگنال پاداش بررسی شود. بعضی از این زنان در مرحله فولیکولی از دوره ماهانه بودند و برخی دیگر در شرایط بعد از تخمک گذاری. در افرادی که در مرحله فولیکولی بودند- فاصله زمانی بین عادت ماهانه و تخمم گذاری- پیوند عملکرد میان این دو بخش کلیدی در مغز کاهش یافت. به همین علت نه گفتن به سیگار برای آنها سخت تر می شد.

زنان سیگاری ۲۵ درصد بیشتر از مردهای سیگاری در معرض ابتلا به بیماری های قلبی و بیماری مزمن انسداد ریه اند. به- گفته این محققان شاید به همین علت ترک سیگار برای زنان سخت تر است. ترزا فرانکلین، استادیار ارشد علوم اعصاب در دانشگاه پنسیلوانیا می گوید، «وقتی می فهمیم شناخت زمانِ ترک سیگار، چه تاثیری بر موفقیت در این راه دارد، می توانیم درمان های فردی تر مناسبی برای افراد درگیر با ترک سیگار به کار ببریم.» این تحقیق ۳۱ مه امسال در مجله بیولوژی تفاوت جنسیتی به صورت آنلاین منتشر شد.

چاقی و افسردگی در زنان
چاقی یکی از جدی ترین عواملی است که سلامت انسان را تهدید می کند. چاقی می تواند مشکلات بلندمدتی را برایتان ایجاد کند، مگر این که بتوانید احساسات و هیجانات پنهان در پسِ پرخوری تان را کشف کرده و جلوی تداوم این مشکلات را بگیرید. اگر شاخص توده بدنی شما (BMI) بالا باشد- یعنی وزن تان به نسبت قدتان بسیار بیشتر باشد- خطر بروز بیماری های جدی مثل فشار خون بالا، بیماری های قلبی و سکته، دیابت نوع ۲، مشکلات کیسه صفرا، خستگی مزمن، آسم و برخی انواع سرطان ها برای شما افزایش می یابد.

چاقی در خانم ها ممکن است منجر به بروز مشکلاتی در سیستم تولید مثل شود. طبق تحقیقات انجام شده، در برخی مواردِ چاقی مفرط به ویژه اگر در سنین جوانی باشید، ممکن است منجر به کاهش امکان بارداری شود. چاقی اغلب با افسردگی همراه است و این دو تاثیر متقابل بر یکدیگر دارند. با اینکه زنان بیش از مردان در معرض ابتلا به شاخص توده بدنی ناسالم اند، بیش از مردها در برابر سیکل افسردگی چاقی آسیب پذیرند. بنا بر مطالعات انجام شده، افسردگی حاد در خانم های چاق رشد ۳۷ درصدی داشته است. همچنین در خانم ها رابطه ای جدی میان شاخص توده بدنی ناسالم و تمایل به خودکشی وجوددارد.

 رابطه افسردگی زنان جوان با کمبود خواب
همچنین افسردگی می تواند ناشی از استرس بوده یا حتی باعث بروز آن باشد و ممکن است تغییراتی را در عادات غذایی و فعالیت بدنی تان ایجاد کند. بسیاری از افرادی که به سختی از پس ضربه های عاطفی (مثل مرگ دوستی صمیمی یا افراد خانواده، از دست دادن شغل یا مواجهه با بیماری جدی) بر می آیند، بی آن که متوجه باشند در خوردن غذاهای نادرست افراط می کنند و ورزش را رها می کنند.

کاهش ابتلا به سرطان دهانه رحم با ورزش
بنابر تحقیق دانشمندان موسسه سرطان رُزوِل پارک، حتی ۳۰ دقیقه ورزش در هفته ممکن است خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. در این مطالعه ۱۲۸ بیمار مبتلا به سرطان دهانه رحم و ۵۱۲ فرد مشکوک به ابتلا به این سرطان شرکت کردند. براساس این تحقیق، شرکت در کمتر از چهار جلسه ورزشی، نوبد فعالیت فیزیکی تعریف شد. میزان عدم فعالیت ورزشی در بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم ۳۱٫۱% و در گروه دیگر ۲۶٫۱% گزارش شد. حتی با در نظر گرفتن تفاوت هایی بالقوه مثل سیگار کشیدن، مصرف الکل، سابقه ابتلا به این بیماری در افراد خانواده و شاخص توده بدنی، باز هم این میزان اختلاف میان این دو گروه حفظ شد.

نتایج به دست آمده حاکی از این است که زنانی که هیچ فعالیت ورزشی نداشتند، دو برابر و نیم بیشتر از زنانی که ورزش می کردند در معرض ابتلا به سرطان دهانه رحم هستند. به گفته دکتر کرستن مویسیچ، استاد انکولوژی در دپارتمان کنترل سرطان و پیشگیری در موسسه سرطان رُزوِل پارک «ما فکر می کنیم این مطالعه پیامی مهم در مورد سلامت عمومی دارد و ورزش نکردن به طور مطلق، ارتباطی جدی با ابتلا به بیماری های خطرناک دارد. یافته های مان نشان می دهند هر میزان ورزش می تواند خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را کاهش دهد. علاوه بر ترک سیگار و معاینه مرتب که در کاهش امکان ابتلا به این بیماری موثرند، ما در این تحقیق به عامل اصلاحی دیگری دست یافتیم.»

افسردگی پس از زایمان
براساس پژوهشی که چکیده ای از آن در نشریه «نقد و بررسی روان پزشکی در هاروارد» چاپ شده، زنانی که به تازگی مادر شده اند باید تا یک سال و به صورت مستمر در مراکز درمانی برای تشخیص بروز یا عدم بروز افسردگی پس از زایمان معاینه شوند.

 رابطه افسردگی زنان جوان با کمبود خواب
براساس مطالعات انجام شده حدود ۱۴٫۵ درصد از زنان فصل تازه ای از افسردگی را در طول بارداری یا در ماه های اولیه بعدِ زایمان تجربه می کنند. با این حال موارد فراوانی از افسردگی پس از زایمان تشخیص داده نمی شود و تقریبا نیمی از موارد تشخیص داده شده درمان نمی شود. افسردگی پس از زایمان مانع ایجاد پیوند بین مادر و نوزاد شده و اثری منفی بر رشد عاطفی و رفتاری نوزاد می گذارد.

بیشتر گروه های متخصص زایمان و اطفال معاینه پس از زایمان را توصیه می کنند. گرچه تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده ولی تمرکز این مطالعات بیشتر بر پزشکانی است که مراقبت های اولیه از مادر و نوزاد به عهده آن ها است. بروز علائم افسردگی حاد در اولین ماه بعد زایمان، افسردگی پس از زایمان به حساب می آید ولی خطر ابتلا به آن تا مدت ها وجود دارد. نکته کلیدی، تشخیص افسردگی بعد زایمان و اندوه بعد زایمان است.

اندوه بعد زایمان به دوره کوتاهی از اختلالات خلقی همراه با گریه و افسردگی خفیف اطلاق می شود که ۸۰ درصد مادران معمولا در اولین هفته بعد زایمان تجربه اش می کنند. به همین علت است که نمی توان به راحتی زمان و تعداد دفعات معاینه را مشخص کرد. نتایج معاینه بلافاصله بعد از زایمان چندان دقیق نیست ولی شاید دسترسی به مراقبت های روان پزشکی را راحت تر کند. حتی خانم هایی که پس از اولین زایمان شان مبتلا به این نوع از افسردگی نشوند، در زایمان های بعدی باید تحت نظر قرار بگیرند.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر