کد مطلب: 14352 | زمان انتشار: ۹:۰۰:۱۴ - دوشنبه ۳۰ بهم ۱۳۹۶ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 233 | |

برای خریدهای عیدتان فکر شده عمل کنید

برای خریدهای عیدتان فکر شده عمل کنید

در این مطلب به نکاتی می پردازیم که با کمک آن ها خرید رضایت بخشی را تجربه کنید. چرا که براحتی ممکن است از خرید خود پشیمان شوید و حسرت هزینه های از دست رفته را بخورید. یا ممکن است چنان در لوپ خرید کردن بیفتید که بیش از نیاز و بودجه خود خرید کنید.

تاکنون قصه اسب تروا را شنیدید؛ قصه از این قرار  بود که ۱۰ سال یونانیها شهر تروی را بدون هیچ نتیجه ی محاصره کرده بودند. سرانجام آنها وانمود کردند که عقب نشینی کردند و فقط یک اسب بزرگ چوبی از خود به جا گذاشتند که تعدادی دلاور در آن پنهان شده بود. اهالی شهر اسب را بعنوان غنیمت جنگی به داخل شهر بردند و سرخوش از احساس پیروزی سرگرم جشن شدند. شب هنگام دلاوران یونانی از اسب خارج شدند و با غافلگیر کردن آنها شهر تروی را تسخیر کردند.

به نظرتان چه می شود که گاهی افراد با این همه هوشمندی که در رفتار خود بکار می برند ناگهان رفتارهای انجام میدهند که نشانه ای از خردمندی و تفکر در آن نیست؟ آیا ما هم گاهی در زندگی روزمره خود چنین رفتارهای نداریم که از کردار خود شگفت زده می شویم؟ و یا گاهی چنان محو خرید کردن و سبقت گرفتن در این زمینه هستیم که بعد از اینکه عطش خرید از بین رفت از خود می پرسیم چرا اینگونه رفتار کردیم…

خریدهای نوروزی 

ما ایرانیان براساس سنت دیرینه خود همیشه با شروع فصل بهار و نو شدن طبیعت، سعی می کنیم نگاهی به رفتار و اعمال خود بیندازیم و آنها را بازنگری کنیم و در شخصیت و منش خود تغییرات خوبی بوجود آوریم. خیلی از افراد هم سعی می کنند این نو بودن را با خرید وسایل کوچک و بزرگ انجام دهند. این سنت دیرینه گاهی برای بعضی از افراد تبدیل به یک زمینه رقابتی شده است و گاهی هم وسیله ی برای آزار خود و دیگران.  تا بحال فکر کرده اید چقدر سعی می کنید رفتار خردمندانه را حتی در خریدهای نوروزی خود نشان دهید؟

خردمندی چیست

خردمندی را از دیدگاه ها و زاویه های مختلف به آن نگریسته اند؛ مثلا در مثنوی خردمندی را  در این میداند که فرد بتواند راه خود را در زندگی پیدا کند و یا در فرهنگ ما ایرانیان،  خردمند به یک عالم، حکیم، پیر فرزانه گفته می شود. فرهنگ وبستر خردمندی را قضاوت درست و عمل کردن  براساس شناخت و فهم درست میداند.

چگونه خردمند شویم؟

– دانش زندگی : مجموعه مهارتهای که فرد باید بدست آورد تا در زندگی احساس خوشبختی و رضایت از خود در زندگی داشته باشد. به نظر شما، در زندگی واقعی چقدر سعی میکنید به این هدف دست یابید و چقدر کارها، فعالیتها و حتی خرید شما را به این هدف نزدیک می کند، یعنی چقدر سعی می کنید در زندگی با رفتار و کردار خود به سمت انسانیت و خودشکوفایی خودتان پیش بروید. در واقع هدف افرینش انسان رسیدن به کمال است. چیزی که گاهی ما در پیچ و خم زندگی انرا فراموش کرده ایم.

– ارزشهای اجتماع مدار و نگرشهای مثل همدلی، سازگاری، انصاف و گرمی: تا بحال از خود پرسیده اید در خرید نوروزی چطور رفتار می کنم که رفتارهای من نشانه همدلی و سازگاری با دیگران را داشته باشد؟ آیا در خرید به گونه رفتار می کنم که باعث تنش و مشکلات حتی در زندگی دیگران نشوم. شاید از خود بپرسید مگر خرید من به دیگران هم صدمه می زند، بله گاهی نوع خرید و ایجاد زمینه های رقابتی برای دیگران ممکن است چنین صدماتی را به همراه داشته باشد. مضاعف براینکه ما در جمعی از زندگی اجتماعی هستیم و بسیاری از رفتارها بر یکدیگر تاثیر می گذارد.

– فهم خود و بصیرت: چقدر خود را می شناسی و سعی میکنی در جهت شناخت خود گام برداری. و آیا خرید کردن برای برآوردن کردن نیازهای واقعی شماست یا اینکه برای برآوردن شدن نیازهای گذار و لحظه ای شما می باشد.

– پذیرش عدم قطعیت و کنار آمدن با عدم قطعیت: پذیرش دیدگاه عدم قطعیت به ما کمک می کند که دیدگاه انعطاف پذیریتری داشته باشم و بتوانیم در حق خود و دیگران بخشنده تر باشیم این مسئله بخصوص در خرید نیز به ما کمک میکند.

– تعادل هیجانی : موضوع بسیار مهمی در خرید، رفتار با دیگران و رفتار با خود است گاهی بدلیل هیجان زده گی با دیگران به شکلی رفتار می کنیم که بعدا از رفتار خود پیشیمان می شویم و یا خریدهای نادرست و هیجان زده ما را پشیمان می کند. داشتن تعادل هیجان در خریدهای مناسب به ما کمک میکند.

– تحمل تفاوتها: یکی از مولفه های خردمندی اینست که تحمل تفاوتها را داشته باشید و گاهی بدلیل اینکه نمی خواهید با دیگران تفاوت داشته باشید و باید همانند او باشید حتی سعی می کنید وسایل و دکور خانه نیز شبیه وسایل و دکور خانه دیگری باشد و همین مسئله شما را به خریدهای غیرضروری سوق میدهد.

– معنویت: معنای زندگی چیست و در این زندگی چه هدف و نگرشی دارید این هدف می تواند مادی و معنوی باشد می تواند دیدنی یا نادیدنی باشد در یک خرید چقدر معنویت و ارزشهای زندگی را دخیل میدانید.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر