کد مطلب: 14687 | زمان انتشار: ۸:۴۰:۲۰ - دوشنبه ۲۱ خرد ۱۳۹۷ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 204 | |

بدن درد و لرز بدون تب چه دلیلی دارد؟

بدن درد و لرز بدون تب چه دلیلی دارد؟

تب که در اصطلاح پزشکی به آن پیرکسیا (Pyrexia) گفته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهد که دمای بدن بالاتر از حد طبیعی افزایش یابد. تب را به عنوان نشانه‌ای از وجود یک عفونت در نظر می‌گیرند. با این حال، عفونت همیشه باعث به وجود آمدن تب نمی‌شود. مواقعی وجود دارد که فرد علائم دیگری مانند درد بدن و لرز را بدون داشتن تب تجربه می‌کند.

عموماً، ابتلاء به عفونت‌های ویروسی مانند آنفلوآنزا یا سرماخوردگی علت بدن درد و لرز می‌باشند. با این حال، در برخی موارد، این بیماری‌ها ممکن است همراه با افزایش درجه حرارت بدن نباشند. این مقاله فهرستی از بیماری‌هایی فراهم ساخته که ممکن است موجب لرز و درد بدن شوند بدون آنکه درجه حرارت بدن را بالا ببرند.

در واقع، لرز، حس سرمایی است که به دلیل انقباض و انبساط سریع عضلات ایجاد می‌شود. هنگامی که فردی احساس سرما می‌کند، انقباض و انبساط سریع عضلات، به تولید گرما کمک می‌کنند. هر چند اغلب به دنبال لرز، تب می‌آید، اما زمان‌هایی وجود دارد که فرد تنها احساس سرما و بدن درد دارد. بخش‌های ذیل فهرستی از عوارضی آورده شده است که ممکن است موجب به وجود آمدن لرز بدون تب شوند.

علل لرز بدون تب

لرز ناگهانی، چه همراه با بدن درد باشد و چه نه، می‌تواند نشانه‌ی کمبود تغذیه‌ای و یا مراحل اولیه عفونتی باشد که قرار است تا ۲۴ ساعت آینده در سراسر بدن پخش شود. همچنین بعضی شرایط خاص پزشکی می‌توانند موجب حمله‌های ناگهانی و اتفاقی لرز شوند که مدت زمان کوتاهی به طول می‌انجامد. اغلب، لرز همراه با درد عضلانی و مفاصل خواهد بود. امراضی که در ادامه می‌آیند، می‌توانند موجب گردند که فرد لرز را همراه با بدن درد تجربه کند بدون آنکه درجه حرارت درونی بدنش افزایش یابد.

آنفولانزا

آنفولانزا یک عفونت رایج است که به وسیله‌ی ویروس آنفولانزا ایجاد می‌شود. سر درد ، بدن درد ، لرز، خستگی، سرفه، گلودرد، و غیره، برخی از علائمی هستند که افراد مبتلا به آنفولانزا آنها را تجربه خواهند کرد. هر چند آنفولانزا می‌تواند موجب به وجود آمدن تب ۱۰۰ درجه‌ی فارنهایت (۳۷ درجه‌ی سانتیگراد) و یا بالاتر شود، اما لزوماً همه‌ی افرادی که مبتلا به آنفولانزا می‌شوند، ممکن است دچار تب نشوند.

سرماخوردگی

در مقایسه با آنفلوانزا، سرماخوردگی معمولی خفیف‌تر بوده، و یک بیماری تنفسی به حساب می‌آید که عمدتاً توسط آدنوویروس، ویروس سین سیشیال تنفسی، پاراآنفلوانزا، و یا کروناویروس ایجاد می‌شود. این بیماری موجب پدیدار شدن علائمی مانند احتقان بینی، گلو درد، سرفه، عطسه، آب آمدن از چشم، سردرد، بدن درد، خستگی، از دست دادن اشتها، تب با درجه پایین، لرز، و غیره می‌گردد. لازم به ذکر است که فرد مبتلا ممکن است تب کند و همچنین احتمال دارد که دچار تب نشود.

لرز، حس سرمایی است که به دلیل انقباض و انبساط سریع عضلات ایجاد می‌شود

کم خونی

کم خونی یک وضعیت پزشکی است که در آن زمانی بدن دچار کم خونی می‌شود که به اندازه کافی گلبول‌های قرمز سالم نداشته باشد. گلبول‌های قرمز خون از هموگلوبین، یعنی پروتئینی که اکسیژن را به بافت‌ها رسانده و و دی اکسید کربن را از دیگر قسمت‌های بدن به ریه‌ها حمل می‌کند، تشکیل شده‌اند. بدن به منظور ساخت هموگلوبین و گلبولهای قرمز، به مواد مغذی مانند آهن، ویتامین B12، فولات، و غیره نیاز دارد. کمبود هر یک از این مواد مغذی، از دست دادن خون، و یا تخریب سلول‌های قرمز خون به علت شرایط پزشکی خاص می‌تواند منجر به کم خونی گردد. کم خونی موجب بروز علائمی مانند خستگی، ضعف، پایین آمدن سطوح انرژی، رنگ پریدگی پوست، مشکل در تمرکز، از دست دادن اشتها، گیجی، حساسیت به سرما، و غیره می‌شود.

قند خون پایین

دیابت، که همچنین به آن هایپرگلیسمی یا بیماری قند خون گویند، یک وضعیت پزشکی است که مشخصه‌ی آن سطوح بالای قند خون می‌باشد. در مواقعی خاص، بیماران دیابتی سطوح پایین قند خون را تجربه می‌کنند. این حالت زمانی می‌تواند رخ می‌دهد که فرد وعده غذایی را از قلم بیاندازد، یا تمرینات شدیدی را بدون خوردن غذای کافی انجام دهد. در چنین شرایطی، سطح قند خون ممکن است افت کرده، در نتیجه موجب به وجود آمدن علائمی مانند لرز، و رنگ پریدگی پوست شود.

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید نوعی بیماری است که در آن غده تیروئید قادر به تولید مقادیر کافی از هورمون‌های تیروئید نمی‌باشد. غده تیروئید نقش حیاتی در رشد، نمو، تنظیم درجه حرارت و سوخت و ساز ایفاء می‌کند. ترشح ناکافی هورمونهای تیروئید می‌تواند منجر به علائمی مانند افزایش حساسیت به سرما، خستگی، درد مفاصل و عضلات، ریزش مو، شکننده شدن مو و ناخن، ضعف، و غیره شود.

علاوه بر بیماری‌های فوق‌الذکر، داشتن لرز و بدن درد همچنین می‌تواند به علت عفونت و یا عوارض خود ایمنی رخ دهند. افراد مبتلا به آرتروز در آب و هوای مرطوب و یا سرد دچار بدن درد می‌شوند. بنابراین، بایستی اقدامات احتیاطی را در طول زمستان رعایت نمایند. همچنین، استفاده طولانی مدت از برخی داروها می‌تواند عاملی مؤثر در بروز بدن درد و لرز باشد.

نکته‌ی پایانی اینکه، کمبودهای تغذیه‌ای و کم آبی می‌توانند منجر به عدم تحمل سرما و یا افزایش حساسیت به سرما شوند. بنابراین، فرد بایستی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل پیروی کرده و مصرف آب یا مایعات را افزایش دهد. همچنین، به منظور حفظ سلامتی، بایستی یک برنامه‌ی ورزشی را دنبال نمود. داشتن خواب کافی نیز جهت تقویت سیستم ایمنی بدن ضروری است. چنانچه بدن درد و لرز به دلیل ابتلا به یک عارضه‌ی پزشکی ایجاد شده باشند، به محض اینکه بیماری اصلی کنترل و یا با گزینه‌های درمانی مناسب درمان شود، این علائم برطرف خواهند شد.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر