کد مطلب: 14355 | زمان انتشار: ۱۸:۰۳:۴۴ - سه شنبه ۱ اسف ۱۳۹۶ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 328 | |

باورهای نادرست در رابطه با رژیم گرفتن

باورهای نادرست در رابطه با رژیم گرفتن

رژیم گرفتن یک مسئله بسیار مهم محسوب می شود، به ویژه برای افرادی که دارای اضافه وزن هستند، اما باورهای غلطی در مورد رژیم گرفتن وجود دارد که در این مقاله به رایج ترین اعتقادات اشتباه در مورد رژیم گرفتن اشاره می کنیم.

اکثر شما تصمیم به کاهش وزن گرفته اید. در این شرایط از خوردن غذاهای ناسالم اجتناب می کنید، میان وعده نمی خورید و هر زمان وقت آزاد پیدا می کنید به باشگاه می روید، اما باز هم نتایج خوبی مشاهده نمی کنید. در این باره با دکتر مایکل براد Michelle Braude، پزشک و متخصص تغذیه صحبت کردیم و ایشان به اعتقادات اشتباه رایج در مورد رژیم غذایی اشاره کرده اند که در ادامه به بیان آنها می پردازیم.

۱٫ نخوردن وعده غذایی به کاهش وزن کمک می کند.

شاید تصور کنید نخوردن یک وعده غذایی یا سپری کردن زمان بین نهار و شام بدون هیچ میان وعده ای کار بسیار موثری است که در فرایند کاهش وزن انجام می دهید، اما دکتر مایکل معتقد است گرسنگی کشیدن روش خوبی برای کاهش وزن نیست. دکتر مایکل علت این مسئله را اینگونه توضیح می دهد : زیرا اولا زمانی که شما گرسنه می شوید، همه چیز به نظرتان خوشمزه می رسد، دوم اینکه برای احساس رضایت باید غذای بیشتری بخورید. در نهایت نتیجه اینگونه است که بعد از گرسنگی کشیدن غذای بیشتر از حد نیاز می خورید و همچنین غذاهای سالمی برای خوردن انتخاب نمی کنید.

خوردن میان وعده های کوچک و مغذی بین هر وعده غذایی با حفظ ثبات قند خون و قوی تر کردن متابولیسم بدن، از بروز این مشکل پیشگیری می کند. دکتر مایکل توصیه می کند اگر می دانید مدت زیادی قرار است بیرون خانه باشید یا برای مدت طولانی کار انجام دهید، حتما میان وعده های مقوی همراه خود داشته باشید. میان وعده های انتخابی شما باید حاوی ۲۰۰ کالری یا کمتر باشند و ترکیبی از فیبر، چربی های مفید و پروتئین باشند. به عنوان مثال آجیل، دانه ها و میوه های خشک – یک سیب و یک قاشق غذاخوری کره بادام زمینی و غلات سبوس دار با حمص یا هوموس – انتخاب خوبی هستند.

*حمص hummus :حُمص (به عربی: حُمُّص) یا نخود-ارده یک خوراک مدیترانه‌ای-عربی است که در خاورمیانه بسیار محبوب است؛ و بیشتر در سینی‌های مزه به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. این خوراک از نخود پخته، روغن زیتون، ارده، آبلیمو و سیر له شده درست می‌شود.

۲٫ در زمان رژیم گرفتن باید رژیم غذایی بدون گلوتن انتخاب کنید

مگر اینکه مبتلا به بیماری سلیاک celiac یا عدم تحمل گلوتن باشید، در غیر این صورت انتخاب رژیم غذایی بدون گلوتن هیچ مزیتی ندارد. هر گونه کاهش وزن در صورت انتخاب رژیم غذایی بدون گلوتن احتمالا به این دلیل است که از خوردن کیک، بیسکویت و نان اجتناب می کنید و در نتیجه کالری کمتری مصرف می کنید و نه به خاطر اینکه گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کرده اید.

حذف گروه های غذایی از رژیم منجر به بروز کمبودهای غذایی و بروز مشکلات بهداشتی می شود. اگر هدف شما کاهش وزن است بهتر است بر روی اندازه هر وعده غذایی تمرکز کنید.

۳٫ غذاهای سالم باعث افزایش وزن نمی شوند

بهتر است به خاطر داشته باشید صرفا سالم بودن و مغذی بودن یک غذا به این معنا نیست که می توانید مقدار زیادی از آن غذا را بخورید. حتی اگر تنها به خوردن غذای سالم مانند آجیل، آووکادو، روغن زیتون و شکلات تلخ عادت دارید، لازم است میزان مصرف خود از این مواد غذایی را به خاطر داشته باشید.

به عنوان مثال مصرف کمی روغن زیتون مزیت های زیادی برای سلامت شما دارد، اما اگر مقدار زیادی از آن را روی غذا یا نان خود بریزید، کالری زیادی دریافت کرده و افزایش وزن در پی خواهد داشت. این مسئله در مورد آجیل و مغزی جات هم درست است – بهتر است میزان مناسب و سالم را شناسایی کنید و از خوردن بیش از آن مقدار اجتناب کنید.

۴٫ کربوهیدرات ها باعث چاقی می شوند

حذف کامل کربوهیدرات ها از رژیم غذایی در ابتدا منجر به کاهش وزن می شود، اما این مسئله پایدار نیست و خیلی زود احساس خستگی و تحریک پذیری خواهید کرد. به علاوه بعد از اینکه دوباره رژیم غذایی معمول خود را شروع کنید، مجددا دچار افزایش وزن خواهید شد. به جای کنار گذاشتن تمام کربوهیدرات ها، غذای مناسب بخورید. غذاهای مناسب عبارتند از کربوهیدرات های تصفیه نشده و حاوی سبوس، مانند غلات سبوس دار یا نان چاودار، کینوا quinoa ، برنج قهوه ای، سیب زمینی شیرین و جو. همه این ها منابع غنی از فیبر (یک رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات پایین همیشه با یک عارضه جانبی یعنی یبوست، همراه است) و انواع مختلف ویتامین ها و مواد معدنی دیگر هستند.

*کینوا یا خاویار گیاهی quinoa : یک دانه کوچک لوبیا شکل به رنگ عاج است .عطر ملایم و طعمی شیرین و مطلوب دارد. مخصوصا برای کسانی که رژیم غذایی دارند و همچنین گیاهخواران توصیه می‌شود. کینوا سرشار از کربوهیدرات‌های مفید برای تامین انرژی بدن است.

۵٫ اجتناب از خوردن چربی به کاهش وزن کمک می کند

دکتر مایکل تاکید می کند بدن شما برای سوزاندن چربی به منابع خوب چربی نیاز دارد. به این ترتیب اطمینان حاصل کنید چربی های سالم و اشباع نشده موجود در آجیل ها، دانه ها، کره بادام زمینی، آووکادو و روغن زیتون مصرف می کنید. این چربی ها دارای مزیت های زیادی برای سلامت هستند و احساس رضایت از غذا خوردن به شما می دهند (احساس سیری کامل). ثابت شده که این روغن ها خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهند و به بدن در جذب ویتامین ها و مواد معدنی کمک می کنند. آنها را روزانه و به مقادیر مناسب در رژیم غذایی خود قرار دهید تا بیشتر احساس سیری کنید و در فرایند کاهش وزن موفق تر باشید.

۶٫ ورزش کردن مهم ترین عامل کاهش وزن است

ورزش کردن فوق العاده است و برای حفظ سلامتی ضروری است، اما لازم است که با یک رژیم غذایی خوب و سالم همراه باشد تا به هدف خود در کاهش وزن برسید. هر مربی ورزشی نیز این توصیه را به شما خواهد کرد که ورزش کردن نمی تواند جای رژیم غذایی سالم را بگیرد و اصول اصلی برای کاهش وزن در واقع در آشپزخانه شما وجود دارند. به علاوه ورزش کردن باعث افزایش اشتها می شود، بنابراین لازم است در این مورد با دقت بیشتری رفتار کنید و بعد از هر بار ورزش کردن با احتیاط غذا بخورید.

متاسفانه ورزش کردن این مجوز را به شما نمی دهد که هر چه می خواهید بخورید و کالری که می سوزانید در مقایسه با غذایی که می خورید نقش کمتری در تلاش شما برای کاهش وزن دارد. با این حال ورزش کردن دارای هزاران مزیت دیگر است، بنابراین ورزش منظم همراه با انتخاب یک رژیم غذایی سالم و متعادل یک شیوه زندگی عالی است که می توانید انتخاب کنید.

۷٫ عدد روی ترازو همه واقعیت مربوط به وزن را نشان می دهد

دکتر مایکل می گوید: وزن خود را با رقم روی ترازو محاسبه نکنید. بیقراری و بی صبری برای مشاهده سریع تر نتیجه چشمگیر تمام تلاش های شما در روند کاهش وزن را خراب می کند. به علاوه راه های مهم دیگری برای کنترل میزان کاهش وزن وجود دارد، از جمله چقدر لباس هایتان اندازه شما هستند، چه احساسی دارید و چطور به نظر می رسید و سطح انرژی و استقامت شما.

ایجاد تغییرات ثابت در رژیم غذایی و شیوه زندگی و توجه به نتایج یک روند آهسته است و ممکن است چند هفته طول بکشد. سعی کنید صبور باشد و به عادت های جدید و سالم انتخابی خود پایبند بمانید، بدن شما از تمام تغییراتی که ایجاد کرده اید هر روز بهره می برد. به این عادت ها و نکات پایبند بمانید و مطمئن باشید نتیجه خوبی مشاهده خواهید کرد، به ویژه اینکه نتیجه حاصل پایدار خواهد بود.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر