کد مطلب: 6168 | زمان انتشار: ۱۴:۴۰:۳۵ - سه شنبه ۲۱ مرد ۱۳۹۳ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 362 | |

انویدیا از پردازنده‌ی قدرتمند ۶۴ بیتی پرده برداشت

انویدیا از پردازنده‌ی قدرتمند ۶۴ بیتی پروژه‌ی Denver برای گجت‌های اندرویدی پرده برداشت
انویدیا که یکی از دو کمپانی مطرح و نام‌آشنا در زمینه‌ی ساخت پردازنده‌های گرافیکی است، از جزئیات معماری و طراحی پردازنده‌ی ۶۴ بیتی توسعه یافته برای استفاده در گجت‌های اندرویدی که ماحصل پروژه‌ای با نام Denver‌ است، پرده برداشت.

695e064bd6495a3a6b592660a2be022d_M
طراحی جدید و خاص انویدیا در این پردازنده قابلیت‌های پردازشی و همچنین گرافیکی را در یک تراشه‌ امکان‌پذیر ساخته است. این کمپانی در جریان برگزاری کنفرانس Hot Chips که یک کنفرانس در حوزه‌ی معرفی آخرین دستاوردها در زمینه ساخت تراشه‌ها بوده و در کوپرتینو در حال برگزاری است، پرده از جزئیات ساخت این تراشه‌ی قدرتمند برداشت.

در اولین روزهای سال جاری میلادی و در جریان برگزاری نمایشگاه CES 2014 انویدیا پرده از دو نسخه از تراشه‌ی قدرتمند تگرا K1 برداشته بود که شامل پردازنده‌ی گرافیکی با ۱۹۲ هسته‌ی پردازشی بوده و مبتنی بر معماری طراحی پردازنده‌های گرافیکی کپلر است. یکی از این تراشه‌‌ها نسخه‌ی چهار هسته‌ای ۳۲ بیتی تگرا کی‌وان بود که از یک هسته برای ذخیره‌ی انرژی باتری نیز بهره می‌برد. انویدیا نسخه‌ی ۶۴ بیتی این تراشه را نیز که یک پردازنده‌ی دو هسته‌ای مبتنی بر معماری دنور است، معرفی کرد که منطبق بر معماری ARMv8 است.

انویدیا با انتشار پستی در وبلاگ خود در این زمینه چنین اظهار نظر کرده است:

تراشه‌ی ۶۴ بیتی تگرا کی‌وان با پردازنده‌ی دو هسته‌ی دنور از ویژگی‌هایی چون عملکرد بسیار بالا و همچنین بهینه بودن مصرف انرژی برخوردار است که آن را تبدیل به اولین تراشه‌ی ۶۴ بیتی اندرویدی در جهان کرده است. این تراشه قادر است سایر رقبای موجود دربازار را به راحتی پشت سر گذارد.

هشت ماه پس از عرضه‌ی نسخه‌ی ۳۲ بیتی تراشه‌ی تگرا کی‌وان، انویدیا اعلام کرده است که پروژه‌ی دنور برای استفاده در پردازنده‌های تک هسته‌ای و پردازنده‌های دو هسته‌ای با قدرت و سرعت پردازشی بالا طراحی شده است. این تراشه قادر است تا دو پروسس را در یک کلاک ساعت بصورت همزمان انجام دهد. پردازنده‌های دنور دارای حافظه‌های کش مختلفی هستند که هسته‌ها را بصورت همزمان مورد استفاده قرار می‌دهند.
تراشه‌ی ۶۴ بیتی تگرا کی‌وان از سیستمی با عنوان بهینه‌ساز پویای کد بهره می‌برد که بهینه‌سازی روتین‌های برنامه‌‌ی در حال اجرا، پردازنده را بصورت بهینه‌تری بکار می‌گیرد. این سیستم با تغییرات در کد برنامه‌های در حال اجرا که مبتنی بر معماری ARM است، آن‌ها را به دستورات در سطح ریزپردازنده‌ها برده و از این طریق با بکارگیری سخت‌افزار بصورت بهینه، عملکرد را دوبرابر افزایش می‌دهد. هیچند اتنجام این پروسه‌ سرباری اضافی را به پردازنده تحمیل می‌کند، اما بالا رفتن عملکرد علاوه بر توجیه سربار، منجر به بالا رفتن قدرت پردازشی پردازنده می‌شود.

این تراشه در محصولات رده‌ بالای انویدیا مورد استفاده قرار گرفته و با تراشه‌های برادول اینتل و همچنین سایر تراشه‌های AMD‌که در آینده وارد بازار خواهند شد، رقابت خواهد کرد. انویدیا اعلام کرده است که هسته‌‌های مورد استفاده در پردازنده‌ی دنور قادرند تا عملکردی به مراتب بالاتری را از پردازنده‌های چهار یا هشت هسته‌ای موجود در ابزار‌های موبایل موجود در بازار ارائه دهند. به گفته‌ی انویدیا این تراشه از نظر مصرف انرژی نیز بهینه است. محصولات مبتنی بر نسخه‌ی ۶۴ بیتی تگرا کی‌وان تا پایان سال جاری روانه‌ی بازار خواهند شد.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر