کد مطلب: 14642 | زمان انتشار: ۱۲:۰۲:۵۰ - سه شنبه ۸ خرد ۱۳۹۷ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 400 | |

آیا می توان خوردن سحری را تا پایان اذان صبح ادامه داد؟

آیا می توان خوردن سحری را تا پایان اذان صبح ادامه داد؟

همه علما از باب احتیاط واجب گفته‌اند که به مجرد دخول وقت هیچ کس حق ندارد به خوردن و آشامیدن ادامه دهد و اگر در لحظه اذان چیزی در دهان داشت باید بیرون بیاورد. نظر همه مراجع بر این بوده و گفته‌اند اگر روزه‌دار از شروع اذان تا آخر آن چیزی بخورد و بیاشامد روزه‌اش باطل می‌شود و کفاره بر او واجب شده و باید قضای آن روزه را نیز بگیرد.

من با اینکه میدونستم اذان صبح ساعت ۴:۴۰دقیفه هست.سحر بیدار شدم خواب الود بودم متوجه نشدم اذان گذشته و سحری خوردم تا ۵:۴۰ که منتظر اذان بودم.روزه من قبول هست؟

اگر کسی نداند که اذان صبح را گفته اند و سحری بخورد بعد از آن متوجه شود که اذان صبح را گفته اند آیا روزه قبول است؟

آیت الله خامنه ای: اگر بعد از طلوع فجر سحری خورده باشد روزه باطل است.

آیت الله مکارم شیرازی: اگر بدون آن که تحقیق کند صبح شده یا نه، یا بعد از تحقیق، شک یا گمان کند که صبح شده است و کاری که روزه را باطل می کند انجام دهد، بعد معلوم شود صبح بوده روزه باطل است و اگر روزه ماه رمضان است

آیت الله وحید: خیر باطل است.

آیت الله شبیری:‌ خیر باطل است.

ایت الله سیستانی: روزه باطل است

آیت الله فاضل: اگر بعد از اذان صبح سحری خورده اید روزه آن روز باطل است و در غیر ماه رمضان اگر بعد از اذان هرچند به گمان اینکه هنوز صبح نشده سحری بخورید روزه باطل می شود. تنها درماه رمضان اگر کسی تحقیق کند و بعد از تحقیق اطمینان کند که هنوز اذان نشده و سحری بخورد و بعد بفهمد بعد از اذان صبح سحری خورده روزه اش صحیح است و در غیر ماه رمضان باطل است.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر