کد مطلب: 4430 | زمان انتشار: ۱۸:۲۹:۱۴ - چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 3,175 | |

آموزش بافت شال و کلاه فانتزی با قلاب

آموزش بافت شال و کلاه فانتزی/قلاب بافی

وسایل مورد نیاز :

۱- کلاف ۱۰۰ گرمی    ۲عدد
۲- قلاب پلاستیکی شماره ۳

طریقه بافت :
۲۰ دانه زنجیر بافته دوباره ۱۴ دانه زنجیر بافته و به اول خودش با پایه کوتاه وصل می‌کنیم. کار را برمی گردانیم ۱۴ دانه دیگر زنجیر بافته و به اول خودش وصل می‌کنیم این کار را آنقدر ادامه می‌دهیم تا بافت ما به یک متر برسد.

* نکته :
توجه داشته باشید بعد از بافتن ۱۴ زنجیر حتماً باید کار را برگردانیم و بعد ۱۴ دانه دیگر را ببافیم.  بعد از یک متر بافت در انتها کار را با ۲۰ دانه زنجیر به پایان می‌رسانیم. یعنی در اصل دو سر زنجیر ما یعنی شروع با ۲۰ دانه و پایان هم با ۲۰ دانه زنجیر خاتمه پیدا می‌کند. دو سر شال را با منگوله تزیین می‌کنیم و سر شال گردن نیز به فاصله هر حلقه یک منگوله وصل می‌کنیم.

طریقه ساخت منگوله :
به اندازه ۴۰ دور کاموا را روی ۴ انگشت دست می‌پیچانیم بعد حلقه ها را از دست درآورده با یک نخ وسط حلقه ها را محکم می‌بندیم. بعد با قیچی دو طرف حلقه ها را قیچی می‌کنیم و تمام نخها را مساوی قیچی می‌کنیم منگوله ما آماده شده است.

طریقه بافت کلاه فانتزی ( قلاب بافی):
این کلاه دو تکه بافته می‌شود.

وسایل مورد نیاز :
۱- کلاف دورنگ ۱۰۰ گرمی ۲ عدد
۲- قلاب پلاستیکی شماره ۳

طریقه بافت تکه اول :
۶ دانه زنجیر بافته داخل زنجیرها را با پایه بلند پر می‌کنیم و روی پایه بلندها را با پایه بلند بدون زنجیر دورتادور تا ۱۲ رج ادامه می‌دهیم کار ما نباید گود شود. اگر احساس کردیم گود می‌شود در لا به لای بافت در یک پایه بلند دو پایه بلند می‌بافیم بعد از ۱۲ رج بافت ، بافت ما به پایان می‌رسد.

بافت تکه دوم یعنی تکه توری :
۶ دانه زنجیر بافته داخل زنجیر را با ۱۶ پایه بلند پر می‌کنیم دو سر پایه بلندها را با پایه کوتاه به هم وصل می‌کنیم. ۸ دانه زنجیر بافته و یک پایه درمیان با پایه کوتاه وصل می‌کنیم دوباره ۸ زنجیر و یک پایه درمیان با پایه کوتاه وصل تا آخر می‌بافیم.

رج ۲) ۸ دانه زنجیر بافته و در وسط اولین حلقه رج قبل با پایه کوتاه وصل می‌کنیم دوباره ۸ زنجیر ودر وسط حلقه دوم با پایه کوتاه وصل می‌کنیم ۸ رج به همین صورت بافته می‌شود. بعد از ۸ رج دو تکه بافته شده را روی هم قرار داده و به این صورت به هم وصل می‌کنیم از ۸ دانه زنجیرها ۴ دانه را بافته و به تکه اول وصل می‌کنیم، دوباره ۴ دانه زنجیر بافته و به اولین حلقه وصل می‌کنیم.

* نکته :
تکه اول که بافته شد باید زیر تکه توری قرار بگیرد.

دوباره ۴ زنجیر به فاصله ۴ پایه بلند با پایه کوتاه وصل ۴ زنجیر و به حلقه بافت توری وصل تا آخر بافت به همین صورت دور تا دور دو تکه را وصل می‌کنیم.

طریقه بافت دور تا دور کلاه یا لبه کلاه :
با پایه کوتاه به اندازه ۶ رج دور تا دور کلاه را جمع می‌کنیم در این قسمت کلاه ما کاملاً گود می‌شود. وقتی دور تا دور لبه کلاه را بافتیم دور تا دور کلاه را اندازه گرفته و تقسیم بر ۳ می‌کنیم یک قسمت را در نظر گرفته و برای نقاب کلاه به این صورت می‌بافیم.

رج ۱) ۲ دانه زنجیر و ۳ پایه بلند بعد در کنار خودش با پایه کوتاه وصل، ۲ زنجیر ۳ پایه بلند در کنار خودش وصل بافت را تا آخر آنجایی که اندازه گرفته بودیم می‌بافیم و هربار هریک رج درمیان از دوطرف کار دو تا از ۳ پایه بلندها را رد می‌کنیم و کار را برمی گردانیم تا تعداد ۳ پایه بلندهای ما به ۳ تا ۴ دانه برسد.

کلاه ما در اینجا به پایان رسیده امیدوارم که خانم‌های عزیز این کلاه و شال گردن را بافته و مورد استفاده قرار بدهند.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر