کد مطلب: 14675 | زمان انتشار: ۴:۱۵:۳۹ - پنجشنبه ۱۷ خرد ۱۳۹۷ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 214 | |

آشنایی با علائم هشدار دهنده ی اوتیسم

آشنایی با علائم هشدار دهنده ی اوتیسم

آیا بچه شما هم خطر ابتلا به اوتیسم را دارد؟ در اینجا نه خط قرمزی که دکتر ربکا لاندا مدیر مرکز اوتیسم و بیماری های مربوطه درموسسه کندی کریجر بالتیمور که باید مراقبش باشید، را نشان می دهد.والدین از اوتیسم می ترسند و حق هم دارند. اختلال ذهنی عجیب غریبی که باعث نابودی توانایی صحبت کردن و اختلال های دیگری می شود. معمولا تا قبل دو سالگی بچه ها، این بیماری تشخیص داده نمی شود اما بعضی از بچه ها چند علامت هشدار دهنده اوتیسم را قبل از دو سالگی به خوبی نشان می دهند.

هیچ ارتباطی برقرار نمی کند
اگر آن ها برای حرف زدن خیلی کوچک هستند اما بچه های خیلی کوچک نرمال هر کاری می کنند تا توجه والدین شان را جلب کنند. آن ها لبخند می زنند از خودشان صداهای نامفهوم تولید می کنند و بازوها و پاهایشان را هم تکان می دهند. بچه ای که هیچ تلاشی نمی کند تا با دیگران ارتباط بگیرد ممکن است در خطر ابتلا به اوتیسم باشد.

ارتباط چشمی ضعیفی دارد
حتی بچه های کوچک دو ماهه هم باید ارتباط چشمی برقرار کنند. تا سن یک یا دو سالگی اگر نوزاد شما هنوز هم به نظر می رسد که بیشتر از اینکه به چشمان شما خیره شود به اشیا دیگر ( به خصوص دهان شما ) خیره می شود آن را خط قرمزی در نظر بگیرید.

لغات کجا هستند؟
گوگو گاگا گفتن بچه ها نه تنها بامزه است بلکه راهی است که شما بدانید که مهارت های زبانی آن ها در حال بهتر شدن است. اگر بچه ای تا ۶ ماهگی از خودش هیچ صدایی در نیاورد یا وقتی که قرار است کامل صحبت کند فقط اصواتی از دهانش بیرون بیاید احتمالا اوتیسم یا مشکل مشابهی دارد.

نشناختن اسم خودش
تا ۶ ماهگی بچه باید وقتی شخصی صدایش می زند خیلی سریع واکنش نشان دهد و نگاه کند. آیا وقتی صدایش می زنید واکنش نشان نمی دهد؟ یا خیلی دیرتر به شما نگاه می کند؟ این خط قرمزی است که مراقب باشید.

نشان ندادن لبخند
به بچه تان لبخند بزنید او هم باید به روی شما لبخند بزند. یا حداقل بعضی وقت ها این کار را بکند. بچه های دو ماهه به بعد معمولا این طور هستند. توجه داشته باشید که اگر بچه ای به لبخند یا خنده دیگران واکنش نشان ندهد این می تواند خط قرمزی برای او باشد.

مرتب کردن اسباب بازی ها
بچه های اوتیسمی معمولا کارهای عجیبی با اسباب بازی هایشان می کنند. که این می تواند شامل چرخاندن کوبیدن اسباب بازی به جایی و به صف کشیدن آن ها باشد. آن ها معمولا این کارها را بدون هیچ هدف مشخصی انجام می دهند.

بازوی آویزان
بازوی آویزان یک مدرک خوب به عنوان خط قرمز برای اوتیسم است. اما حرکات عجیب دیگر بدن و ژست های مختلف می تواند نشانه مشکل دیگری باشد. آیا بچه شما دائما بازوها و پاهایش را سفت نگه  می دارد؟ یا کمرش را پیچ و تاب می دهد؟

تکرار کلمات
آیا بچه شما انعکاس دهنده شخصی صدای شماست و بخشی از صحبت های شما را به صورت عادت تکرار می کند؟ این موضوع نگران کننده است. بعضی از بچه ها برنامه های تلویزیونی و تبلیغات را بیشتر از حرف زدن با دیگران طوطی وار تکرار می کنند.

تقلید، تقلید
نوزادان و بچه های زیر چهار سال عاشق این هستند که رفتارهای دیگران را تقلید و تکرار کنند. اینطوری است که یاد می گیرند بخندند بخورند و بازی کنند اما بچه هایی که نشانه های اوتیسم دارند همیشه رفتار دیگران را تکرار می کنند.
در عوض آن ها خودشان را با مشاهده دیگران و تقلید رفتارشان خشنود می سازند. هم چنین وقتی بچه ای اوتیسم دارد و دیگران را تقلید می کند علاقه ای به بازی های اجتماعی هم ندارد.



ارسال نظر



لوگو اسپانسر