کد مطلب: 47 | زمان انتشار: ۲۱:۲۳:۴۵ - سه شنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 1,547 | |

آب انبار شش بادگیری یزد

آب انبار شش بادگیری واقع در استان یزد و شهر یزد

نوع بنا : تاریخی

قدمت : قاجاریه ( ۱۲۹۹-۱۱۹۵ ه ق )

( تاریخ میلادی : ۱۷۹۶-۱۹۲۱ م )

برای شهرهای کویری همچون یزد ارزش آب بیش از هر جای دیگر احساس می شود. در این شهر بیش از ۷۵ آب انبار وجود دارد که یکی از معروف ترین آنها آب انبار شش بادگیر است. این آب انبار دارای شش بادگیر می باشد و ۱۸۰ سال پیش در دوره قاجاریه ساخته شده است. از ویژگیهای مهم این اثر تاریخی دو دهانه بودن این آب انبار است. این آب انبار دارای تزئینات مقرنس کاری بوده و دارای ۵۵ پله ورودی در قسمت جنوبی است.

از مشخصات این بنا ، دو ورودی (یکی در شمال و دیگری در جنوب مخزن)، شش بادگیر و مخزن بزرگی به حجم دوهزار متر مکعب است. این آب انبار پنجاه و پنج پله دارد. ورودی آب انبار در قسمت جنوبی است و بین پله های بیست و پنج و بیست و شش آن، از بالا یک هشتی با سنگ فرش آجری قرار دارد و طاق آب انبار بعداز هشتی شروع می شود. شیر آن نیز در قسمت ورودی شمالی است. ورودی شمالی نسبت به مخزن شیر، قرینه ورودی جنوبی است. آب انبار دارای گنبد تخم مرغی شکل است. ارتفاع مخزن آب آن ۱۲/۶ متر و ارتفاع بادگیرها ده متر است.

سه بادگیر آن از ابتدا ساخته شده بود و سه بادگیر دیگر بعدها به آن الحاق شده است، با کمی دقت در شکل بادگیرها تفاوت سه بادگیر قدیمی با دیگر بادگیرهای آن مشهود است. شش بادگیر آب انبار با توجه به شرایط اقلیمی و جهت باد در این منطقه به شکل ۸ وجهی می باشند

آدرس :یزد ، محله تپه یزد، کوچه شش بادگیر



ارسال نظر



لوگو اسپانسر