کد مطلب: 12685 | زمان انتشار: ۱۱:۱۳:۵۲ - شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۶ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 28 | پرینت از مطلب پرینت از مطلب |

ویار در دوران بارداری

 ویار در دوران بارداری

ویار در دوران بارداری به شکل‌های مختلفی رخ می‌دهد. ممکن است دلتان بخواهد نیمه‌های شب خورشی مثل قرمه‌سبزی بخورید یا ناگهان از طعم مرغ متنفر شوید، حتی ممکن است بوی بهترین عطرتان حال‌ شما را بد کند. گاهی ممکن است هوس خوردن مواد غیرخوردنی مثل گچ یا رنگ دیوار داشته باشید. سه ‌ماهه‌ اول بارداری زمان بروز ویار است. ویار شدید ممکن است باعث شود زن باردار هیچ چیزی نخورد و تهوع و استفراغ شدیدی داشته باشد که این موضوع می‌تواند منجر به سوءتغذیه و کاهش وزن شود. ویار به مواد غیرخوراکی نیز ممکن است باعث خطرهایی برای سلامت مادر شود. با به دست‌ آوردن اطلاعات بیشتر در این مطلب به خودتان کمک کنید تا با ویار در دوران بارداری بهتر کنار بیایید.
ویار و بیزاری از خوردن
ویار در دوران بارداری گاهی به شکل بیزاری از غذاها، طعم‌ها و بوها بروز می‌کند و باعث می‌شود که هنگام تماس با آنها حالت تهوع شدید پیدا کنید. بی‌میلی به خوردن غذاهای مفید برای مادر و جنین می‌تواند باعث بروز مشکلاتی شود. بیزاری از غذا ممکن است باعث شود که زن باردار هیچ علاقه‌ای به خوردن غذاها و نوشیدنی‌ها نداشته باشد یا با خوردن آنها حالت تهوع پیدا کند و استفراغ کند. ادامه‌ی این روند با از دست دادن آب و الکترولیت و به دنبال آن کاهش وزن مادر همراه است. در چنین شرایطی باید به پزشک مراجعه کنید. ممکن است پزشک برای شما سرم تجویز کند تا بدنتان بتواند کم‌آبی ناشی از استفراغ را دریافت کند.

تیره شدن رنگ ادرار، زیاد شدن بوی مدفوع و طولانی شدن زمان بین تعداد نوبت‌های ادرار نیز از علائم کم‌آبی بدن است که می‌توانید برای رفع آن هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. اگر علائم کم‌آبی را ندارید اما استفراغ خونی، تب یا درد شکم دارید یا احساس ضعف و غش می‌کنید، ممکن است مشکل دیگری داشته باشید. پزشک ممکن است برای رفع حالت تهوع شما در صورت نیاز داروهایی را تجویز کند، اما باید به یاد داشته باشید که از مصرف دارو بدون تجویز پزشک در دوران بارداری خودداری کنید. اگر دچار بیزاری از برخی از مواد غذایی شده‌اید، استفاده از مواد غذایی دیگر با خواصی مشابه می‌تواند راه‌حل مناسبی برای کنار آمدن با ویار و بیزاری از غذا در دوران بارداری باشد. چند راه برای جایگزین کردن منابع پروئتین، کلسیم و ویتامین در این قسمت ذکر شده است:

بیزاری از انواع گوشت: گوشت قرمز، گوشت سفید و تخم‌مرغ از منابع پروتئین هستند. آجیل و حبوبات جایگزین مناسبی برای کسانی است که نمی‌توانند این مواد را در این دوره مصرف کنند. استفاده از گوشت و مرغ چرخ‌کرده و اضافه کردن ادویه‌های مجاز و طعم‌دهنده‌ها، راه دیگری است که می‌تواند بوی این مواد غذایی را برای شما کمتر کند.

بیزاری از لبنیات: کلسیم در دوران بارداری برای سالم ماندن استخوان‌ها و دندان‌ها ضروری است. شیر، ماست و پنیر دارای کلسیم فراوانی هستند. اگر به دلیل ویار دوران بارداری نمی‌توانید شیر بخورید، ماست و پنیر را جایگزین آن کنید یا از میوه هایی مثل موز، هویج و خرما برای تغییر دادن مزه‌ی شیر کمک بگیرید. استفاده از منابع تامین کلسیم مثل غلات، سبزیجاتی مثل بروکلی و کلم‌پیچ می‌تواند بخشی از نیاز شما به کلسیم را تامین کند.

بیزاری از سبزیجات: میوه‌ها و سبزیجات سرشار از مواد مغذی برای شما و کودکتان است. تغییر در شیوه‌ی مصرف این موارد می‌تواند راه‌حل مناسبی برای رفع بیزاری شما از آنها باشد. درست کردن ترکیبی خوش‌طعم از سالاد سبزیجات و میوه، رنده کردن هویج و اضافه کردن آن به سوپ و مصرف میوه‌های جایگزین که حس خوبی به آنها دارید، کمک می‌کند تا بدن، بتاکاروتن، ویتامین C، پتاسیم، فولیک اسید و سایر موارد مورد نیاز را دریافت کند. میوه و سبزیجات منابع غنی فیبر هستند که در پیشگیری از یبوست و هموروئید تاثیر بسزایی دارند، بنابراین لازم است که با استفاده از روش‌های جدید، این مواد را در سبد غذایی خود داشته باشید.

سه ‌ماهه‌ اول بارداری زمان بروز ویار است
ویار و هوس خوردن
در دوران بارداری ممکن است ویار را در هر زمانی تجربه کنید. شاید هنگام تماشای تلویزیون، غذایی را ببینید و تمایل شدیدی به خوردن آن داشته باشید یا دقیقاً بعد از خوردن نهار، میل خوردن یک بستنی بزرگ داشته باشید یا شاید با دیدن یک خوردنی در دست کسی، شما هم هوس خوردن آن را داشته باشید. ویار و هوس خوردن، به دلیل تغییرات هورومونی اتفاق می‌افتد و یک اتفاق رایج در دوران بارداری است. شدت این نوع ویار در هر فرد متفاوت است و مدت‌زمانی که ممکن است آن را تجربه کند نیز با توجه به عوامل مختلف تغییر پیدا می‌کند. با این حال می‌توان با استفاده از روش‌های گوناگون آن را کنترل و مدیریت کرد که به شکل چند نکته در زیر عنوان شده است:

پاسخی مناسب برای هوس خوردن: اگر هوس میوه و سبزیجات داشتید، حتماً از آنها استفاده کنید. سعی کنید میوه‌ها و سبزیجات تمیز، سالم و متنوع را انتخاب کنید. مثلاً اگر انبه از میوه‌هایی است که به ندرت می‌خورید، با اضافه کردن آن به توت‌فرنگی و موز، ترکیب خوش‌طعم جدیدی از آن بسازید.

تهیه‌ی خوراکی‌های خانگی و جایگزین کردن آنها: اگر در تصورتان یک کیک خامه‌ای با تکه‌های شکلات دیده‌اید، می‌توانید در کنار کیک خانگی کم‌شکر، کمی میوه هم بگذارید و میل کنید. اگر دوست دارید چیپس بخورید، سعی کنید خودتان آن را درست کنید. سیب‌‌زمینی را شبیه چیپس ببرید و با کمی روغن زیتون و نمک در فر قرار دهید. اگر هوس نان کرده‌اید، نان بربری و سنگک یا نان‌های غنی‌شده را جایگزین نان لواش یا نان‌های سفید دیگر کنید.

پرت کردن حواس‌ خود از هوس‌های نامناسب: اگر دلتان یک بشقاب سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا یک تکه شکلات خواست، کار دیگری انجام دهید که به همان اندازه پاسخگوی میل شما باشد؛ مثلاً برای خودتان آب‌میوه‌ی طبیعی بگیرید یا به موسیقی دلخواه‌ خود گوش دهید تا حواستان پرت شود. همچنین می‌توانید به یکی از دوستانتان زنگ بزنید و در مورد خاطرات مشترکی با او صحبت کنید یا می‌توانید به یک پیاده‌روی سبک در اطراف خانه بروید.
​​​​​​​ویار و هوس خوردن مواد غیرخوراکی
زنان باردار ممکن است در دوران بارداری علاقه به خوردن مواد غیرخوراکی مانند خاک، گِل، یخ، گچ و رنگ دیوار پیدا کنند. به این مشکل هرزه‌خواری یا پیکا (Pica) می‌گویند. دلیل این اختلال ممکن است به علت کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مثل آهن باشد. کمبود این مواد لزوماً به معنی آن نیست که شما میزان کافی از آن را مصرف نمی‌کنید، بلکه ممکن است بدن شما در جذب آنها مشکلی داشته باشد. پس در چنین مواقعی حتماً به پزشک مراجعه کنید و برای درمان خودسرانه‌ی این مشکل اقدام نکنید. خوردن مواد غیرخوراکی می‌تواند باعث بیماری‌های مختلف مثل مسمومیت با سرب یا انسداد روده شود. البته یخ، کمی با دیگر مواد متفاوت است و خوردن آن می‌تواند به دندان‌ها یا معده آسیب برساند. اگر تمایل زیادی به خوردن مواد غیرخوراکی داشتید، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا اقدامات لازم برای بررسی هر گونه مشکل فیزیکی در شما انجام شود.



ارسال نظر

کسب درآمد
آخرین مطالب


خرید سی سی کم خرید vpn خرید vpn خرید vpn خرید کریو