کد مطلب: 3073 | زمان انتشار: ۱۴:۰۵:۳۲ - جمعه ۱ آذر ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 768 | |

مقابله با دزدان اینترنتی

مقابله با دزدان اینترنتی

۱۰ نکته برای حفاظت از زندگی دیجیتال شما

دنیای دیجیتال و اینترنت، زندگی روزمره ما را بسیار راحت کرده، اما در کنار این راحتی، مشکلات و خطرات را هم زیاد کرده است.

در چنین فضایی که همواره اطلاعات شخصی ما تهدید می شود، امنیت اطلاعات اهمیت زیادی دارد. اگر از کاربران جدید یا قدیمی گوشی های هوشمند، تبلت ها یا رایانه های شخصی هستید، باید بدانید که همواره اطلاعات شخصی شما در معرض خطر قرار دارد. در کارگاه این شماره، ده نکته را بررسی می کنیم که رعایت کردن آنها می تواند به حفظ اطلاعات شخصی شما کمک زیادی کند.

 

به روز رسانی سیستم عامل

فرقی ندارد از تلفن همراه، لپ تاپ یا تبلت استفاده می کنید. امروزه سیستم های عامل حرف اول را می زند و گجت ها براساس سیستم عاملشان دسته بندی می شود. پس بهتر است از بهترین سیستم های عامل استفاده کنید. قرار نیست بگوییم کدام سیستم عامل امنیت بالاتری دارد، بلکه صحبت از کیفیت آنهاست نه نوعشان. پس برای این که از بالاترین کیفیت سیستم عامل دستگاه خود استفاده کنید، بهتر است آن را فعال یا به اصطلاح اکتیو کنید. استفاده از سیستم های عاملی که زمان یا لایسنس آنها تمام شده، بشدت امنیت شما را پایین می آورد. البته این خصوصیت بیشتر شامل لپ تاپ و رایانه می شود تا گوشی و تبلت. همیشه سیستم عامل خود را به روز رسانی و از آخرین نسخه آن استفاده کنید. با هر بار به روز رسانی سیستم عامل نقایص امنیتی زیادی رفع می شود. تا جایی که می توانید از نسخه های جیل برک و روت شده برای گوشی های هوشمند با دو سیستم عامل آی اواس و اندروید استفاده نکنید زیرا رد شدن از مسیری که یک بار بهترین هکرها از آن عبور کرده اند و بسیاری از در ها را پشت سرشان نبسته اند، بسیار راحت تر است.

 

استفاده از نرم افزار های اورجینال

از نسخه اصلی نرم افزارها استفاده کنید و حتما آنها را رجیستر کنید. با این کار تحت بیمه شرکت تولید کننده آن نرم افزار قرار می گیرید. به این ترتیب دیگر نگران تروجان هایی که ممکن است همراه نصب نرم افزار وارد دستگاه شما شوند، نیستید. البته این کار برای کاربران ایرانی بسیار دشوار است، ولی به عنوان یک توصیه به آن توجه کنید. در ضمن از نصب هر نرم افزاری روی دستگاه خودداری کنید و فقط نرم افزارهایی را نصب کنید که تولیدکننده آن را می شناسید و به آن اطمینان دارید.

 

نصب آنتی ویروس و آنتی اسپای

نصب یک آنتی ویروس و آنتی اسپای خوب می تواند خیال شما را از خیلی جهات راحت کند. البته بیشتر کاربران حرفه ای گجت ها، آنتی ویروس را نرم افزاری دست و پا گیر و کند می دانند. اما اگر امنیت اطلاعاتتان برایتان مهم است، حتما یک آنتی ویروس اورجینال و مطمئن روی دستگاهتان نصب کنید. هر چقدر برای آن هزینه کرده باشید، ضرر نکرده اید.

 

انتخاب پسورد مناسب

همه جای اینترنت و دستگاه های دیجیتال پر است از پسوردها که باید بهترین و امن ترین عبارت ها را برای آنها انتخاب کنید. به یاد داشته باشید در کلمه عبورتان ترکیبی از حروف بزرگ و کوچک و همین طور اعداد را به کار ببرید. استفاده از نام کوچک و بزرگ خودتان در کلمه عبور یا اعداد متوالی و عبارت های معنی دار، کار هکرها را بسیار راحت می کند. همچنین تا جایی که می توانید از یک کلمه عبور برای چند حساب کاربری استفاده نکنید.

 

استفاده از ایمیل های مختلف

صندق پستی یا ایمیل، بی شک با اهمیت ترین و البته دم دستی ترین حریم شخصی شما در اینترنت است. برای همین بیشتر آمار حمله ها و سوءاستفاده ها از اطلاعات شخصی مربوط به همین حساب کاربری ساده است. بهتر است از چند آدرس ایمیل استفاده کنید. می توانید ایمیل های مختلفتان را برای کارهای گوناگون دسته بندی کنید. به طور مثال یک ایمیل برای مسائل کاری، یک ایمیل برای مسائل شخصی و یک ایمیل برای مدیریت حساب های کاربری مختلف مانند اپل ID، فروم آی دی و … داشته باشید. در ضمن از سوال های امنیتی که شرکت های ارائه دهنده ایمیل ها از شما می پرسند براحتی نگذرید و با دقت به آنها پاسخ دهید، چون در آینده حتما به دردتان می خورند. اگر سرویس دهنده ایمیل شما از سامانه پسورد دو مرحله ای حمایت می کند، حتما آن را فعال کنید.

 

استفاده از کیبورد مجازی

هنگام استفاده از سامانه بانک های اینترنتی، حتما از کیبورد های مجازی که وب سایت خود بانک تعریف کرده، استفاده کنید و از وارد کردن کلمه عبور و دیگر مشخصات به صورت دستی بشدت خودداری کنید، زیرا نصب یک نرم افزار که تمام عملکرد کیبورد را در طول روز ذخیره کند، اصلا کار سختی نیست.

 

استفاده از قفل صفحه نمایش

با قابلیت سکوریتی ادمینیستریتور (Security Administrator) که مخصوص ویندوز است می توانید برای کسانی که ممکن است از رایانه شما استفاده کنند، محدودیت هایی ایجاد کنید. مشابه همین قابلیت برای سیستم عامل مک او اس با نام Users & Groups وجود دارد. نکته دیگر استفاده از اسکرین لاک یا همان قفل صفحه نمایش است.

 

حتما روی گوشی، تبلت یا لپ تاپ خود پسورد قرار دهید تا اگر به هر دلیلی دستگاه خود را برای دقایقی تنها گذاشتید، سوژه دست آدم های کنجکاو دور و بر خود ندهید.

 

استفاده از حساب کاربری مهمان

حتما در تنظیمات ویندوز یا مک او اس خود گزینه GUEST را دیده اید.

 

با فعال سازی حساب کاربری مهمان برای کسانی که قرار است با دستگاه شما کار کنند، حریم خصوصی و امنیت اطلاعاتتان را بالا برده اید.

 

استفاده از ریکاوری خودکار و بک آپ

تهیه Backup از فایل ها و برنامه های حساس شرط عقل است. همچنین می توانید با استفاده از برنامه های Auto Recover در صورت صدمه دیدن سیستم عامل یا پاک شدن فایل هایتان به بازگرداندن اطلاعاتتان اقدام کنید.

 

 

استفاده از فضای ابری

حتما در مورد سرویس های ابری چیز های زیادی شنیده اید. سرویس فضای ابری یک روش جدید و آسان برای اشتراک گذاری و ذخیره فایل های حیاتی مورد نیاز شماست.

امروزه فضاهای ابری با وجود استقبال زیاد و حجم بالای اطلاعات شناور در آنها، بالاترین درصد حفظ امنیت اطلاعات را میان رقبای آنلاین و حتی آفلاین دارند. پس بهتر است کم کم به استفاده از این فضاهای ابری که در آینده بیشتر درباره آنها صحبت می کنیم، عادت کنید.

منبع :aftabir.com



ارسال نظر



لوگو اسپانسر