کد مطلب: 3150 | زمان انتشار: ۱۹:۰۵:۰۵ - شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 1,158 | |

قوانین استفاده از کامپیوتر توسط فرزندان

قوانین استفاده از کامپیوتر توسط فرزندان

وابستگی به کامپیوتر به اندازه مواد مخدر خطرناک است.

در حالی که کامپیوتر ابزاری مفید و ارزشمند به شمار می رود و می تواند به افزایش میزان خلاقیت، هوش و اطلاعات کمک کند، اما گاهی اوقات استفاده نابه جا از این وسیله به ضرر انسان تمام می شود و به همین دلیل بسیاری از خانواده به خاطر استفاده زیاد بچه هایشان از کامپیوتر گله مند و نگران هستند. گاهی وابستگی به کامپیوتر برای بازی یا چت کردن می تواند درست به اندازه وابستگی به مواد مخدر خطرناک باشد و متاسفانه به طور معمول بچه ها و نوجوانان متوجه این موضوع نیستند. پیشنهادات مطرح شده در این مقاله به پدر و مادرها کمک می کند تا مانع وابستگی فرزندان شان به کامپیوتر شوند.

با بچه ها حرف بزنید

با فرزند خود درباره مضرات استفاده افراطی از کامپیوتر حرف بزنید. فرزندتان باید بداند استفاده بیش از اندازه از کامپیوتر چه عواقب خطرناکی دارد و اگر فرزندتان دلیل خاصی برای کارش داشت، سعی کنید با گفتگوی صمیمانه او را توجیه کنید.

کامپیوتر را در اتاق کودک نگذارید

کامپیوتر باید در اتاق نشیمن یا محیطی باز باشد که تمام اعضاء خانواده در آنجا جمع می شوند. هرگز اجازه ندهید کامپیوتر در اتاق خواب فرزندتان باشد. چون این امر وابستگی او را به کامپیوتر بیشتر می کند.

کامپیوتر باید رمز ورود داشته باشد

اگر به هر دلیلی ناچارید کامپیوتر را در اتاق کودک قرار دهید، برای آن رمز ورود بگذارید، تا فرزندتان هر وقت اراده کند امکان استفاده از آن را نداشته باشد. به این ترتیب، کودک برای استفاده از کامپیوتر ناچار است از شما اجازه بگیرد و به این ترتیب می تواند زمان استفاده او از کامپیوتر را کنترل کنید.

زمان تعیین کنید

زمانی را تعیین کنید که کودک فقط در آن مقطع زمانی حق استفاده از کامپیوتر داشته باشد و این امر را به صورت یک قانون در آورید و به آن پایبند بمانید و هنگامی که وقت تعیین شده به پایان رسید، از فرزندتان بخواهید از مقابل مانیتور کامپیوتر برخیزد. اگر پدر و مادر به قانونی که در خانه می گذارند پایبند نمانند، فرزندان نیز آن قانون را جدی نمی گیرند.

مراقب کارهای فرزندتان باشید

اگر فرزندتان از کامپیوتر فقط برای بازی استفاده می کند، بازی ها را کنترل شده برایش انتخاب کنید و سی دی هایی را که انتخاب می کنید، قبلاً به تنهایی ببینید و چنانچه از اینترنت استفاده می کند، بر روی سایت های مورد مراجعه او،‌ تحقیقات لازم را انجام بدهید و یادتان باشد استفاده بچه ها از کامپیوتر و اینترنت دور از چشم شما گاهی آثار مخرب و جبران ناپذیری هم برای بچه و هم برای خودتان دارد.

برای کامپیوتر جایگزین پیدا کنید

زمانی را که فرزندتان صرف کار با کامپیوتر می کند، با فعالیت های دیگری عوض کنید. به عنوان مثال او را خود برای خرید، به بیرون از خانه ببرید، با هم بازی کنید یا او را در کارهای آشپزی یا امور مربوط به خانه دخالت دهید. بعضی بچه ها ساعات زیادی را در خانه تک و تنها هستند و استفاده از کامپیوتر جایگزین خوبی برای ارتباط های اجتماعی آنان می شود. این گروه کودکان ارتباط های اجتماعی ضعیفی خواهند داشت. هر بچه ای برای مصون ماندن از وابستگی به کامپیوتر نیاز به روش خاصی دارد. برای یک عده شان محدود کردن زمان و سرگرم کردن آنها به کارهای دیگر، مناسب است و بعضی دیگر نیاز به قوانین سخت دارند، اما به خاطر بسپارید قوانین نباید آن قدر سخت باشد که موجب ایجاد استرس در کودک، یا پرخاشگری او شود و از طرف دیگر، نباید آن قدر آسان و ضعیف باشد که بر روند رفتاری کودک هیچ تاثیری نگذارد.

 

 

 

گردآوری : گروه اینترنتی نیک صالحی

 



ارسال نظر



لوگو اسپانسر