کد مطلب: 4929 | زمان انتشار: ۱۷:۴۲:۵۴ - چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 913 | |

بادام و خواص بادام

بادام و خواص بادام

بادام بر دو نوع است بادام شیرین و بادام تلخ . آنچه که ما در اینجا درباره اش صحبت مى کنیم بادام شیرین است که از لحاظ تغذیه حائز اهمیت بسیار است در صورتیکه بادام تلخ بیشتر به مصرف استعمال خارجى رسیده و اساس اغلب روغنهاى مالیدنى را تشکیل مى دهد.
بادام شیرین از زمانهاى قدیم مورد توجه پزشکان و دانشمندان و بالاخره عموم مردم قرار گرفته است . زیرا که مصرف غذائى یا دوائى داشته و دارد. پزشکان قدیمى این میوه را به عنوان نرم کننده گلو، مسکن سوزش و دردهاى مجارى ادرار، مقوى معده و سینه و پاک کننده روده ها مى شناختند.
یکى از تذکره نویسان مى گوید رازى این میوه را به عنوان رشد دهنده مغز و نخاع و موجب بهبود حال عمومى و چاقى مى دانسته است . یکى از دانشمندان مصرف بادام را به عنوان دسر بسیار مفید تشخیص ‍ داده و خوردن آنرابدین ترتیب تاکید کرده ومعتقد است که ((باعث ازدیاد قوه دید و راحتى تنفس و پاک کردن مجارى تنفسى و تکامل ساختمان مغز و نخاع گردیده و علاوه بر آن ایجاد خواب راحت نموده و مجارى ادرارى را پاک مى کند.))
مصنفین جدید درمورد فوائد این میوه بسیار مفید و ارزنده کمتر داد سخن داده اند لیکن در عین حال درباره خواص آن ارزش زیادى قائل و معتقدند که ((بادام سرشار از ویتامین هاى آ و ب ، قند، املاح ، چربى ، صمغ ، روغن مایع ، آلبومین بوده و بعلاوه حاوى یک مخمر بسیار ارزشمند دیاستازى است . همچنین حاوى مواد آهکى و مقادیر زیادى فسفر مى باشد که علت عمل تقویتى این میوه را بر روى دستگاه عصبى بخوبى و بویژه مغز بخوبى توجیه مى کند.))

 
در حالى که بادام به حالت سبز و تازه حاوى هشتاد و هشت درصد آب است در حالت خشکى بیش از ۴/۴ درصد آب ندارد. بقیه آب آن به مواد چربى تبدیل گردیده است (چربى از ۱۹/۲ درصد به ۲۰/۵۴ درصد رسیده و مواد از ته از ۶۷/۵ درصد به ۱۰/۱۸ درصد). بنابراین بادام خشک به مراتب مغذى تر از بادام تازه است این میوه یک غذاى بسیار گرانبهائى از لحاظ تثبیت کلسیم بر روى بافتهاى بدن محسوب مى شود که بخصوص براى تقویت مادران آینده توصیه مى شود که هم براى مادر و هم براى جنین بسیار مفید است .
مقدار مصرف روزانه آن بین شش تا بیست بادام در نوسان است که مى توان آنرا تنها یا همراه با انجیر یا عسل بجوند. از خوردن زیاد بادام بایستى اجتناب نمود که ممکن است اثر معکوس ببخشد. از بادام شیرین روغنى مى گیرند که یک مسهل ملایم مى باشد و هر شخص بالغ بر شصت گرم آنرا مى تواند یکجا سر بکشد.درمورد کودکان مقدار آن بر حسب سن و جثه فرق مى کند. اگر بخواهند اثر ملین داشته باشد فقط ۳۰ گرم آن کفایت مى کند که صبح ناشتا میل مى شود. روغن بادام را در مواقعى که برونشها تحریک یا محتقن شده باشد مصرف مى کنند. دکتر برتوله خاطر نشان مى سازد که دیوسکورید روغن بادام را به عنوان نرم کننده و دافع سنگ مثانه تجویز مى کرده است .
به صورت استعمال خارجى نیز روغن بادام داروى ارزشمندى بشمار مى رود. همانطور که روغن بادام داراى اثر مفیدى بر روى روده هاست استعمال خارجى و مالش آن در ناحیه پائین شکم صبح و عصر نیز توصیه مى شود.
کمتر کسى از اثر تسکین دهنده روغن بادام بصورت مالیدنى بر روى اکزما و رفع خارش و حصول بهبود آن ممکن بى اطلاع بوده باشد. بالعکس اثر تسکین دهنده در برابر درد گوش و نرم کردن پرده صماخ ، روغن بادام را اغلب اشخاص مطلع نیستند. براى این کار نصف قاشق مربا خورى روغن بادام را شب ها موقع خواب در گوش مى چکانند. البته فقط یکبار در هفته .
روغن بادام بافتهاى پوست متورم را نرم کرده بخصوص از پوسته پوسته شدن بعد از بهبود بیماریهائى مانند مخملک جلوگیرى مى کند.
براى رفع ترک پوست روغن بادام را به مقدار مساوى با کره کاکائو مخلوط کرده و در حمام مارى حرارت داده خوب بسایند و مخلوط کنند. در این موقع پمادى به دست مى آید که مى توان براى از بین بردن ترک پوست استفاده نمود.
هرگاه مخلوطى از یک تخم مرغ با مقدارى روغن بادام را که بخوبى زده شده باشد بر روى بواسیر متورم بگذارند موجب تسکین درد و رفع تورم آن خواهد شد. حال مجددا به میوه بادام برگردیم . بادام به سبب دارا بودن خاصیت اختلاط و امتزاج ، هرگاه با جوشانده اى از غلات (مثلا فرنى گندم کوبیده ) مخلوط و ممزوج و پخته شود. باعث ((برآمدن )) و ((قابل هضم شدن )) آن گردیده و فسفر موجود در آن را بر روى کلسیم تثبیت مى کند. بادام نه فقط خواص مغذى بودن خود را بر روى ارگانیسم به منصه ظهور مى رساند بلکه سایر مواد غذائى دیگر را نیز مشمول خواص خود مى نماید. بطور خلاصه باید گفت بادام داراى کیفیت هاى واقعا مفید و طبیعى مى باشد



ارسال نظر



لوگو اسپانسر