کد مطلب: 5046 | زمان انتشار: ۱۶:۵۰:۱۶ - جمعه ۲۹ آذر ۱۳۹۲ | بدون نظر | دفعات مشاهده : 3,964 | |

آموزش بافتنی بخش اول(آشنایی با نخ و کاموا)

آموزش بافتنی بخش اول(آشنایی با نخ و کاموا)

آشنایی با نخ و کاموا

۱ – کامواهایی با الیاف نخی

این نوع کاموا ها از مواد کمتری برخوردارند.برای استفاده لباس های خنک و بهاری بیشتر از این نوع کاموا استفاده میشود.در هنگام شستشو کمتر تغییر حالت میدهند و فقط برای استفاده نخ های رنگ شده در هنگام شستشو به دقت بیشتری نیاز است.کاموای نخی برای پوست کمتر ایجاد حساسیت یا خارش میکند.


۲ – کاموای کتان

نخ های کتانی را با مارک های مختلف میتوان تهیه کرد.معمولا نخ های کتانی از گرمای کمتری نسبت به کامواهای پشمی برخوردارند ولی از نظر کیفیت استحکام و زیبایی در بافت کاموای مناسبی هستند.بافت نخ هایی از نوع کتان را نمی بایست خیلی شل انجام داد زیرا در اثر استفاده و گرمای بدن و شستشو بافت های شل و افتادگی زیادی پیدا میکنند.


۳ – کاموای پشم

کاموای پشمی با درصدهای مختلف پشم ۵۰،۴۰،۳۰ و یا ۱۰۰ در صد پشم در بازار موجود است.نخ هایی که از با درصد بالاتری از پشم موجود هستند معمولا از گرما و کیفیت بیشتری برخوردارند.در هنگام بافت کاموای پشمی بهتر است بافت خیلی محکم و سفت نباشد زیرا در اثر شستشو بافت به هم پیچیده و کار سفت و غیر قابل انعطاف میشود.بهتر است برای بافت لباس های رو ، مثل مانتو و پالتو و ژاکت از نخ های پشمی استفاده شود.


۴ – کاموای موهر

این نوع نخ های پوشیده از پرزهای کوتاه و گرمی هستند.این پرزها بافت را گرمتر و حجیم تر میکنند.کاموای موهر نیز نباید خیلی محکم و سفت بافته شود.این نخ از نرمی خاصی برخوردار است ولی به دلیل پرزهای زیادی که دارد بهتر است برای لباس بچه ها استفاده نشود چون ممکن است این پرزها وارد دهان و ریه بچه ها شود.


۵ – کاموای بالی

کاموای بالی به نوعی نخ نوار مانند گفته می شود.این نوع نخ بیشتر برای لباس های فانتزی و بافت های توری مناسب است.کاموای بالی نخ لخت و سبکی است و در اثر شستشو کیفیت خود را از دست نمیدهد.


۶ – کاموای زنجیره

نخ های زنجیره نخ های تابیده و محکمی هستند .تارهای این نوع نخ کاملا به هم پیچیره اند .در واقع تارها از یکدیگر باز نیستند.معمولا ضخامت نخ های زنجیره کمتر از نخ های دیگر است و برای لباس های توربافت سبک و محکم مناسب است زیرا این نوع نخ ها با وجود ظرافت و سبکی از استحکام خوبی برخوردار هستند.


۷ – کاموای ابریشمی

نخ های ابریشمی بعضا از ابریشم طبیعی و غالبا از ابریشم مصنوعی تهیه می شوند.این نوع نخ ها در حین بافت کمی لیز است و ممکن است دانه ها هنگام بافت روی میل سر بخورد . از این رو بهتر است هنگام بافت نخ های ابریشمی از یا لا نخ زنجیره همرنگ آن یا نخ ۱۳-۲ استفاده شود.ترکیب این نخ با کاموای ابریشم کاری زیباتر و مقاوم تر به ما میدهد و از افتادن و شل شدن بافت ابریشم جلوگیری می کند.



»»» شستشوی لباسهای بافتنی

معمولا توصیه میشود برای شستشوی لباس های بافتنی از ماشین لباسشویی استفاده نشود.توصیه ای که ما به شما در اینجا می کنیم این است که بافت مورد نظر خود را حدود ۱ تا ۲ ساعت (بستگی به میزان چروک لباس) درون محلی از آب و پودر مایع لباسشویی قرار دهید تا چرک لباس کاملا از آن جدا شود.در صورت نیاز مقداری را چنگ بزنید.چرک لباس که کاملا جدا شد آنرا داخل لباسشویی قرار دهید و درجه ماشین لباسشویی را روی آبکشی و خشک کن قرار دهید و اجازه دهید لباس بافتنی شما توسط ماشین لباسشویی آبکشی و خشک شود.بعد ۶ الی ۷ دقیقه لباس نم دار را خارج کرده و روی یک سطح صاف قرار دهید تا نم آن بکلی برطرف شود.بهتر است در این مرحله لباس را به حالت پرس شده کاملا منظم و صاف کنید تا همان حالت خشک شود.ثابت شده است که خشک شدن لباس بافتنی با آب زیاد حتی لباس اگر آویزان هم نباشد صدمه زیادی به بافت می زند زیرا زمان زیادی صرف از دست رفتن آب اضافه میشود و در این فاصله زمانی کاموا فرم خود را از دست میدهد.از این رو هر چه زمان خشک شدن کاهش پیدا کند بافت شما شکل اولیه خود را بیشتر حفظ می نماید.



»»» اتوی لباس های بافتنی

حالت اول : لباس بافتنی با توجه به نوع کاموایی که در آن بکار رفته است قابل پرس شدن است.در اکثر مواقع هیچگونه نیازی به بخار یا پرس شدن لباس بافتنی نیست.اگر مایلید بافت شما پس از کامل شدن صاف و یکدست شود بجای اتو کردن آنرا به همان روش شستشو یعنی داخل ماشین لباسشویی بدون درجه شستشو فقط آبکشی و خشک کن قرار دهید.لباس را با نم کم خارج کنید.در قسمت تمیزی از منزل مثلا در زیر فرش یل زیر تشک تخت ملحفه ایی پهن کنید و لباس را کاملا مرتب و منظم روی ملحفه قرار دهید.ملحفه دیگری روی لباس بیاندازید و فرش یا تشک را روی آن پهن کنید.حداقل ۲۴ ساعت لباس را در همان حالت قرار دهید.بعد از این زمان لباس کاملا خشک و پرس شده است و بدون حرارت دادن کاملا حالت اتو خورده به خود گرفته است.

حالت دوم : برای اتو کشیدن بافتنی به این شکل است که لباس بافته شده را روی سطح صافی قرار دهید پارچه نمداری روی آن بیاندازید و اتو را با درجه پایین روی پارچه نم دار گذاشته و قسمت ، قسمت این کار را تکرار کنید.هرگز اتو را روی پارچه نمدار نکشید.یعنی اتو را روی پارچه گذاشته و بردارید و روی قسمت بعد بگذارید.

حالت سوم : برای صاف و یکدست شدن بافتنی این است که با استفاده از اتوی بخار صنعتی از قسمت زیر دستگاه بخار به لباس زده شود و از دستگاه پرس روی لباس استفاده نشود.با اتوی خانگی می توانید این کار را از فاصله ۲ تا ۳ سانیمتری از روی لباس انجام دهید.یعنی اتو را ۲ تا ۳ سانیمتر بالاتر از سطح لباس نگه دارید و به فواصل منظم به لباس بخار بزنید.

 setayesh1353



ارسال نظر



لوگو اسپانسر